Grom britisk retrosak

Utvendig oser Brooke Double R av klassiske racinglinjer. Og under skallet bobler det av moderne racing; Lettvekt. Hightech. Og Cosworth-motorer.

Publisert
Sist oppdatert

Blant britiske miniprodusenter finnes det som kjent en hel liten saueflokk å velge blant. Blodferske Brooke Cars' nye Double R skiller seg imidlertid ut med sine dristige kontraster - 60-talls racingdesign koblet mot råe chassis- og motorvalg. Double R yter riktignok ikke mer enn 295 hester i sprekeste versjon. Til gjengjeld veier den ikke mer en 550 kilo heller. 0 til 100 kilometer i timen går unna på drøyt 3,1 sekunder.

Brite med stil

”Kompromissløs” er et selvsagt ord i denne kategori biler. For den britiske toseteren er et rent leketøy. Midtplassert motor gir perfekt vektfordeling til inspirert banekjøring, mens stålrørsramme og et støpt kompositt førerhus gir en ekstremt stiv konstruksjon. Ta en detalj som det ikke-justerbare racingsetet. Ved å velge en slik løsning minimaliserer man plassutfordringer i konstruksjonen. Samtidig oppnås ekstra stivhet i det støpte komposittkarosseriet. Og forskjellene på lange og korte førere? Det fikses med et justerbart pedalsett vel! Men samtidig er Double R et lite designsmykke på landeveien. Selv med skilter, lys og speil ser bilen kompromissløs ut. Det rørformede karosseriet er som tatt ut av svart-hvitt fotografier av klassiske racingbataljer i tiden etter krigen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer