Bilutstillingen i Essen er fortsatt en boltreplass for et omfattende ettermarked. Det går i felger og dekk, diverse dekor, motortrimming og ikke minst større og mindre ombygginger.
I følge tysk statistikk er det felger og dekk som har den desidert største andelen av tuning-markedet. Det neste er styling og aerodynamikk og på tredjeplass kommer understellskomponenter. Motortrimming kommer først på en fjerdeplass på listen. På de neste plassene kommer eksos, diverse, interiør, lyd, ratt og seter.
Statistikken finner du her (på tysk).
Produsentene stiller
Selv om dette er lekeplassen til den som skal individualisere bilen sin, velger også produsentene å vise sitt eget utstyr på messa. Abarth (Fiat), Quattro (Audi), Subaru, Audi, Volkswagen, Mitsubishi, Renault, Alfa Romeo og Mazda er blant annet representert via tysk importør eller fra produsenten selv.
Dessuten finner vi renommerte merker som Abt, AC Schnitzer, Borbet, Brabus, Brembo, Dotz, Eibach, H&R, Irmscher og 9ff.
Miljø
Det er ikke mye som tyder på at miljøaspektet har fått det helt store rotfestet i denne bransjen. Noen har lakkert litt grønne strå bilene sine og noen fyrer med E85. Brabus som er tungt heftet til V12ere med mye effekt, har klart å få kloa i en Tesla, og stiller ut den for balansere litt i produktsortimentet sitt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger