Grønt lys for å forby fossilbiler

Regjeringen gjør som byrådene i Oslo og Bergen ønsker - nå blir det tillatt med bysoner der fossilbiler forbys.

EN KAN FORBYS: Regjeringens klimaplan kommer til å åpne for å forby fossilbiler i enkelte bysoner. Det vil i så fall gjøre at Volvo XC90 (t.h.) ikke kan kjøre der, mens Tesla Model X (t.v.) får enda mer byplass å boltre seg på. Foto: Jamieson Pothcary
EN KAN FORBYS: Regjeringens klimaplan kommer til å åpne for å forby fossilbiler i enkelte bysoner. Det vil i så fall gjøre at Volvo XC90 (t.h.) ikke kan kjøre der, mens Tesla Model X (t.v.) får enda mer byplass å boltre seg på. Foto: Jamieson Pothcary Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er i regjeringens nye klimaplan åpningen kommer.

– Dette har egentlig vært et uavklart spørsmål. Men i arbeidet med klimaplanen har vi sett på det, og vi kommer til å foreslå i klimaplanen at vi åpner for noen prosjekter, sier Sveinung Rotevatn (V) til NTB.

I praksis betyr det at Oslo og Bergen, som lenge har ivret for å få nullutslippssoner, vil få tillatelsen de trenger.

– Jeg regner med at de kommer til å be om det. Og da er vi imøtekommende, sier statsråden.

Vil hjelpe fram elvarebiler

Innføring av nullutslippssoner betyr at det i enkelte gater eller områder i byene kan bli forbudt å kjøre biler som slipper ut CO2. Det vil si biler som forbrenner bensin og diesel - inkludert hybrider og ladbare hybrider.

Kun utslippsfrie biler vil slippe til på veiene.

– Vi tror dette kan være et bra virkemiddel for å få fart i omstillingen av kjøretøyparken, særlig blant næringsdrivende. Vi ser at det fortsatt går for tregt med omstillingen til for eksempel elvarebiler. Det er fortsatt altfor mange som kjøper fossile varebiler, sier Rotevatn.

OSLO, NORGE 20201001. 
Sveinung Rotevatn, leder av Venstres programkomité presenterer førsteutkastet til stortingsvalgprogram for 2021-2025.
Foto: Berit Roald / NTB
OSLO, NORGE 20201001. Sveinung Rotevatn, leder av Venstres programkomité presenterer førsteutkastet til stortingsvalgprogram for 2021-2025. Foto: Berit Roald / NTB Vis mer

Han sier det får bli opp til kommunene selv å vurdere detaljene, for eksempel om det skal gis unntak for tungtransport, der markedet ikke akkurat renner over med gode alternativer til diesel.

– Men hvis byene ønsker det og mener et område er egnet for det, så kommer vi til å tillate det, sier Rotevatn.

Skjermer riksveiene

Det regjeringen derimot ikke vil tillate, er utslippsfrie soner som omfatter riksveinettet.

– Det ville være veldig inngripende hvis du for eksempel sa at det ikke var lov å kjøre fossilbil på E39 gjennom Bergen. Det ville fått dramatiske konsekvenser for et stort område, forklarer Rotevatn.

Han legger til at han regner med debatt og motforestillinger hvis Oslo og Bergen gjør alvor av fossilforbudet.

Både Fremskrittspartiet og Folkeaksjonen nei til mer bompenger har tidligere fordømt planene i harde ordelag.

Skuffet Frp

Oslos byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG), kaller beslutningen en seier for klima og for byrådet.

– Endelig. Dette har vi bedt om gjentatte ganger, sier Berg.

– Det vil gi mindre støy, mer plass til byliv og gjøre det lettere å reise med sykkel, kollektiv, elbil eller andre nullutslippsbiler.

SKUFFET: Frps samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud. Foto: Tore Meek / NTB
SKUFFET: Frps samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud. Foto: Tore Meek / NTB Vis mer

Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud er derimot skuffet.

– Det tar i liten grad hensyn til alle de som bor i byene og har behov for bilen, sier han.

Hoksruds frykt er at sonene skal bli så store at de for eksempel omfatter hele indre by i Oslo.

– Det vil i praksis lamme Oslo sentrum og handelsnæringen, og vi sliter allerede med sentrumsområder som er i ferd med å dø ut når det kommer til varehandel og butikker, advarer Hoksrud.

SVÆRING: Maxus Euniq kan fylle et romrom i dagens elbilmarked. Bra pris og stor plass er kjøpsargumentene. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

Varsler store transportkutt

Men klimautslippene skal kraftig ned. Og i regjeringens nye klimaplan står transportutslippene helt sentralt.

– Gjennom det neste tiåret må vi skifte ut tyngre og tyngre kjøretøyer, etter hvert som teknologien blir moden, sier Rotevatn.

Elbilsalget har allerede skutt kraftig fart, påpeker klima- og miljøministeren.

– Men så må du skifte ut varebiler. Så lette lastebiler. Så tunge lastebiler. Og det legger vi opp til at skal skje gjennom en rekke ulike virkemidler som blir lagt fram i meldingen, sier han.

– Jeg er optimistisk på at vi skal klare å ta store kutt i transportsektoren framover.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer