Grønt lys for å forby fossilbiler

Regjeringen gjør som byrådene i Oslo og Bergen ønsker - nå blir det tillatt med bysoner der fossilbiler forbys.

EN KAN FORBYS: Regjeringens klimaplan kommer til å åpne for å forby fossilbiler i enkelte bysoner. Det vil i så fall gjøre at Volvo XC90 (t.h.) ikke kan kjøre der, mens Tesla Model X (t.v.) får enda mer byplass å boltre seg på. Foto: Jamieson Pothcary
EN KAN FORBYS: Regjeringens klimaplan kommer til å åpne for å forby fossilbiler i enkelte bysoner. Det vil i så fall gjøre at Volvo XC90 (t.h.) ikke kan kjøre der, mens Tesla Model X (t.v.) får enda mer byplass å boltre seg på. Foto: Jamieson Pothcary Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er i regjeringens nye klimaplan åpningen kommer.

– Dette har egentlig vært et uavklart spørsmål. Men i arbeidet med klimaplanen har vi sett på det, og vi kommer til å foreslå i klimaplanen at vi åpner for noen prosjekter, sier Sveinung Rotevatn (V) til NTB.

I praksis betyr det at Oslo og Bergen, som lenge har ivret for å få nullutslippssoner, vil få tillatelsen de trenger.

– Jeg regner med at de kommer til å be om det. Og da er vi imøtekommende, sier statsråden.

Vil hjelpe fram elvarebiler

Innføring av nullutslippssoner betyr at det i enkelte gater eller områder i byene kan bli forbudt å kjøre biler som slipper ut CO2. Det vil si biler som forbrenner bensin og diesel - inkludert hybrider og ladbare hybrider.

Kun utslippsfrie biler vil slippe til på veiene.

– Vi tror dette kan være et bra virkemiddel for å få fart i omstillingen av kjøretøyparken, særlig blant næringsdrivende. Vi ser at det fortsatt går for tregt med omstillingen til for eksempel elvarebiler. Det er fortsatt altfor mange som kjøper fossile varebiler, sier Rotevatn.

Han sier det får bli opp til kommunene selv å vurdere detaljene, for eksempel om det skal gis unntak for tungtransport, der markedet ikke akkurat renner over med gode alternativer til diesel.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer