Kommentar:

Hadde det ikke vært bedre å la oss snakke i telefonen?

Mobilfikling er trafikkfarlig. Mye farligere enn å føre en telefonsamtale med telefonen til øret.

STRAFFES HARDT: Mobilbruk i bil straffes både med forelegg og prikker i førerkortet – enten du snakker eller taster. Foto: Jan T. Espedal / Aftenposten / NTB Scanpix
STRAFFES HARDT: Mobilbruk i bil straffes både med forelegg og prikker i førerkortet – enten du snakker eller taster. Foto: Jan T. Espedal / Aftenposten / NTB Scanpix Vis mer
Publisert

I går skrev vi om at Gjensidige forsikring ønsker vesentlig høyere bøter for å bruke mobiltelefonen mens man kjører bil, der forslaget var at boten burde være én månedslønn.

Å fikle med mobilen mens man kjører bil er definitivt trafikkfarlig. Det tar oppmerksomheten bort fra veien, og reaksjonstiden, som du på kjøreskolen lærer er typisk ett sekund, blir vesentlig høyere – tid som i verste fall kan være forskjellen mellom liv og død.

Men i en verden der mange forventer et ganske umiddelbart svar på en melding som blir sendt, kan det være vanskelig å la være. I en undersøkelse tidligere i år svarte nesten halvparten av de mellom 18 og 29 at de hadde lest eller sendt SMS mens de kjørte.

Pål Joakim Pollen er teknologiredaktør i Dinside.
Pål Joakim Pollen er teknologiredaktør i Dinside. Vis mer

Alle vet at det ikke er lov å bruke telefonen i bilen, og at man får bot og prikker i førerkortet hvis man blir tatt for det. Det gjelder både om du snakker i telefonen, eller om du fikler med den i fanget.

Skjønt – om det står en politibetjent lenger bort i veien, tror jeg mange føler at de opererer mer i det skjulte med telefonen i fanget enn inntil det ene øret, og at sjansen for å bli oppdaget derfor er mindre.

For det er nå litt sånn med oss nordmenn, at frykten for å få bot er større enn frykten for at det kan gå galt. Kjører vi raskere enn fartsgrensa er det laserkontroll vi speider etter – ikke potensielle faremomenter.

Å bruke handsfree er imidlertid lov, så de som har den slags installert i bilen kan prate i vei uten å frykte reprimander.

Og selv om du prater i handsfree, er det ingen krav til at du skal holde begge hendene på rattet. Den ene armen må gjerne hvile i vinduskarmen, og du må gjerne holde kaffekoppen fra bensinstasjonen og supe til den mens du kjører bil – eller spise på en bolle fra Espa.

Jeg klarer ikke helt å se den store forskjellen mellom å prate i handsfree med én hånd opptatt, kontra å holde telefonen til øret mens du prater.

Kanskje hadde en lettelse i lovverket her bidratt til at flere heller hadde ringt opp motparten enn å sitte og tekste tilbake.

Det må da være mye tryggere for oss alle?

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer