Halvhjertet bio-forsøk fra Skoda

Bioetanol blir stadig mer omstridt. Likevel velger Skoda å levere en Octavia med E85-tilpasset motor. Har den livets rett?

Publisert
Sist oppdatert

La oss først se kjapt på debatten om bioetanol, eller såkalt E85 som vi heretter vil omtale det som. 85-delen av navnet betyr at drivstoffet består at 85 prosent etanol og 15 prosent vanlig bensin. Dette er et drivstoff som lages av ulikt biologisk materiale som for eksempel sukkerrør. I Brasil er dette vanlig å kjøre på. Også i Sverige har E85 blitt ganske utbredt, noe som nok ikke minst skyldes satsningen fra de svenske bilprodusentene Saab og Volvo. Her til lands har vi vært litt mer tilbakeholdne, men E85 kan nå leveres på 19 forskjellige bensinstasjoner i Norge.

Etiske problemstillinger

E85 fikk relativt mye positiv omtale den første stunden det var tilgjengelig i Norge, men i løpet av spesielt det siste halvåret har debatten rast både her i Norge og internasjonalt om E85s påvirkning både på miljø, men også ikke minst matvarepriser i den tredje verden. Bildet er komplekst og vi skal ikke i denne sammenheng gjøre noe forsøk på å greie ut denne saken. Det som i alle fall er klart er at det per i dag i beste fall er kun en liten andel biler som kan gå på dette drivstoffet før det går utover enkelte fattigere land. Og effekten av selv en slik liten andel er høyst tvilsom, både sosialt og miljømessig sett.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer