Søndag kveld var en dårlig dag for flere tunge kjøretøy i Nord-Norge. Hele ti av 21 i tungtransportkontrollen på E6 i Skibotn, i Troms, ble nemlig ilagt bruksforbud, på grunn av dårlig dekkutrustning.

Klarte aldri å nå østeuropeiske lastebil-sjåfører - så kom «mamma»
Ifølge Twitter-meldingen fra Vegvesenet i Nord-Norge var mange av dekkene ikke egnet for kjøring uten bruk av kjetting. To førere av vogntogene valgte dessuten å bli stående, framfor å legge på kjetting.
Et skrekkeksempel
Men noen av eksemplene var altså verre enn andre, som man kan se på bildet øverst i saken. Dekkene på lastebilen framstår som helt ubrukelige på glatt føre - uten noe som ligner på mønster. Lastebilen måtte sko seg med kjettinger, før den fikk kjøre videre.
- Dette er et ordentlig skrekkeksempel, sier Helle Torill Sandvik til Dinside.
Hun er leder for utekontrollen i Statens vegvesen, region nord.
- Generelt er folk flest flinke med å ha utstyret i orden. Min erfaring er at det er få som ikke skor kjøretøyene korrekt. Det er fordi konsekvensene kan være så store, slik at de fleste gjør forebyggende tiltak, forklarer Sandvik.

Halvparten fikk forbud
Kontrollederen mener imidlertid at ti av 21 tunge biler - nærmere 50 prosent - med bruksforbud er mange.
- Det er ikke standard for funn fordelt utover året, understreker hun, og viser til etatens statistikk.
Den viser at det vinteren 2017/2018 var seks prosent av tungtransporten som fikk reaksjoner etter dekk- og kjettingkontroller i region nord. Årets før var tallet noe høyere (8 %). Av kontrollerte tilhengere var tallet ett prosentpoeng høyere begge vintrene.
- Vi har først fått vinteren til nord nå, og erfaringsvis er det flere hendelser i starten av vinterperioden, før det stabiliserer seg og jevner seg ut, forklarer Helle Torill Sandvik.

Kontroll av dekk og kjettinger i region nord oktober 2018
Antall | Reaksjoner | Reaksjoner | Gebyr | Bruksforbud | |
Norske | 531 | 33 | 6 % | 33 | 0 |
Nordiske | 44 | 0 | 0 % | 0 | 0 |
Østeuropeiske | 94 | 3 | 3 % | 2 | 1 |
Europeiske (øvrige) | 2 | 0 | 0 % | 0 | 0 |
Sum | 671 | 36 | 5 % | 35 | 1 |
*Statistikk fra Statens vegvesen, region nord. (Mobiltelefon: Dra mot høyre for å se hele tabellen)
Kontroll av dekk og kjettinger i region nord 2017/18 (okt-apr)
Antall | Reaksjoner | Reaksjoner | Antall (16/17) | Reaksjoner (16/17) | Reaksjoner (16/17) | |
Norske | 1.334 | 76 | 6 % | 2.022 | 136 | 7 % |
Nordiske | 121 | 7 | 6 % | 172 | 9 | 5 % |
Østeuropeiske | 243 | 15 | 6 % | 307 | 38 | 12 % |
Europeiske (øvrige) | 4 | 0 | 0 % | 23 | 7 | 30 % |
Sum | 1.702 | 98 | 6 % | 2.524 | 190 | 8 % |
*Statistikk fra Statens vegvesen, region nord. (Mobiltelefon: Dra mot høyre for å se hele tabellen)
- Noen få skaper farene
Sandvik mener det er mindretallet som står bak de trafikkfarlige situasjonene.
- Det er gjennom uansvarlighet eller uvitenhet, og der er vårt arbeid viktig. Vi jobber forebyggende med å sluse slike ut fra trafikkbildet slik at du og jeg kan ferdes trygt i trafikken, forklarer hun.

Vinneren er det beste vi har kjørt på is
Kontrollederen mener statistikken aldri blir riktig, da utekontrollen forøker å huke tak mistenkelige kjøretøy.
- Vi vil bidra til å få disse bort fra veiene. Vi har også på lettbilsiden risikobasert utvelgelse. De vi plukker ut skal ha feil eller mangler, slik at forholdet antall utplukket og feil ikke viser korrekt bilde av hvordan menigmann skor seg.
Kontroll av lette kjøretøy i region nord (1.jan-26.nov 2018)
Antall | Skriftlig mangel | Bruksforbud | Gebyr | Anmeldelse | |
Lette kontroller | 12.330 | 4.765 | 807 | 904 | 138 |
*Statistikk fra Statens vegvesen, region nord. (Mobiltelefon: Dra mot høyre for å se hele tabellen)
