Redd for å rygge

Halvparten parkerer feil vei

Nesten halvparten av oss forsøker å kjøre inn i en parkeringsluke i stedet for å rygge inn. Resultatet: 56 000 parkerte biler påkjørte i fjor.

1,1 MILLIARDER: I fjor betalte forsikringsselskapene ut 1,1 milliarder kroner for typiske parkeringsskader. Foto: Colourbox
1,1 MILLIARDER: I fjor betalte forsikringsselskapene ut 1,1 milliarder kroner for typiske parkeringsskader. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert

Vi er dårlige til å parkere. Det er bare å slå fast når vi ser på skadetallene fra forsikringsselskapene.

I fjor fikk de nemlig inn 55 758 meldinger om skader som var påført parkerte biler. Tar vi med 39 953 ryggeskader, blir bildet enda et hakk verre. Totalt måtte forsikringsselskapene betale ut 1,1 milliarder kroner for slike skader i 2020.

Rygg inn!

«Rygg inn på parkeringsplassen. Da er bilen enklere å manøvrere og du har full oversikt når du skal kjøre ut igjen», er rådet fra ekspertene – både kjørelærere og forsikringsselskapene.

Men akkurat det er det bare litt over halvparten av oss som gjør, ifølge en undersøkelse som Codan forsikring gjorde blant norske bileiere.

59 prosent av mennene svarte at de ofte rygger inn på parkeringsplassen, mens 52 prosent av kvinnene svarte at de gjør det samme. Blant eldre sjåfører svarte bare 47 prosent at de rygger inn.

TYPISK FEIL: Et forsøk på å kjøre inn på parkeringsplassen kan ende med bulk. Foto: Rune Korsvoll
TYPISK FEIL: Et forsøk på å kjøre inn på parkeringsplassen kan ende med bulk. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Bilen styrer lettere

Mange tror det letteste er å kjøre inn i parkeringsplassen med fronten på bilen først. Sannheten er at bilen er enklere å manøvrere inn på en trang plass når du rygger.

Fagkonsulent Øyvind Årbogen i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund har vært trafikklærer i mange år. Da Dinside intervjuet han om problematikken rundt parkering for en tid tilbake, var han tydelig:

– En del sjåfører er nok redde for å bulke bilen ved siden av hvis de rygger inn på parkeringsplassen. Men med god observasjon og eventuelt ryggekamera er det sjelden et problem, sier Årbogen.

Dårlig oversikt

– Generelt er det færre forstyrrelser når man rygger inn enn når man rygger ut. Det er for eksempel svært sjelden at noen kjører bak bilen som rygger inn på en parkeringsplass. Hvis du derimot rygger ut, har du dårlig oversikt og rygger ut i en trafikk hvor både biler og fotgjengere kan komme raskt forbi, forklarer han.

IKKE NOE Å VÆRE REDD FOR: - Rygger du inn er bilen enklere å manøvrere og du har mye bedre oversikt når du skal ut igjen, fastslår Fagkonsulent Øyvind Årbogen i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund. Foto: ATL
IKKE NOE Å VÆRE REDD FOR: - Rygger du inn er bilen enklere å manøvrere og du har mye bedre oversikt når du skal ut igjen, fastslår Fagkonsulent Øyvind Årbogen i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund. Foto: ATL Vis mer

Sigmund Clementz er informasjonssjef i If. Han kjenner seg godt igjen i problematikken rundt parkering og skader:

- Kan skje den beste

- Parkeringsskader er en av de vanligste skadetypene innen forsikring. Å kjøre rundt på parkeringsplasser eller i parkeringshus krever like stor konsentrasjon og oppmerksomhet som når du kjører på en motorvei. Det skal bare et lite øyeblikks uoppmerksomhet til før det smeller, sier Clementz, som trøster med at skadene ofte er relativt små og at dette kan skje den beste.

Trange P-plasser

Det er ikke sikkert at de mange parkeringsskadene bare er sjåførens feil. I en undersøkelse som YouGov har gjort for If, klager over halvparten av de spurte over at parkeringsplasser og parkeringshus er for trange og vanskelige å manøvrere i.

TYPISK SKADE: Dette er en typisk parkeringsskade. De er ofte ikke så store, men kan likevel bli svært dyre dersom deler må byttes og lakkeres. Foto: If
TYPISK SKADE: Dette er en typisk parkeringsskade. De er ofte ikke så store, men kan likevel bli svært dyre dersom deler må byttes og lakkeres. Foto: If Vis mer

Akkurat det kan de ha rett i. Ifølge SINTEF bør en parkeringsplass for personbiler være minst 2,5 meter bred og 5,0 meter lang. Entreprenører Dinside har snakket med bekrefter at dette ofte fravikes for å få inn flere plasser og at 2,3 meters bredde ikke er uvanlig.

Bredere biler

Samtidig har bilene våre blitt bredere. I 1990 var gjennomsnittsbilen 1,68 meter bred fra dørhåndtak til dørhåndtak. I dag er bilene i snitt 1,81 meter brede, ifølge tall fra Center Automotive Research (CAR). I tillegg kommer speilene, som ofte er rundt 20 centimeter.

Vi har plukket de beste rådene fra Norges Automobil-Forbund, Gjensidige og If, for å unngå irriterende og ofte dyre parkeringsskader.

Fem gode tips

1. Parker et stykke vekk fra hovedinngangen til kjøpesenteret, der det ikke er like tettpakket med biler.

2. Unngå mørke og trange parkeringshus.

3. Rygg inn på parkeringsplassen. Da er bilen enklere å manøvrere og du har full oversikt når du skal kjøre ut igjen.

4. Parker ikke ved siden av en gammel og bulket bil. Eieren er ikke spesielt redd for bilen sin.

5. Parker ikke ved siden av biler med barneseter. Barna som skal ut og inn av et sete trenger ofte mer plass til å åpne dørene.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer