Veihelp:

Halvparten skyldes én ting

Statistikk fra tyske ADAC viser at hele 55 prosent av veihjelpstilfellene for elbiler skyldes dette.

Før vintersesongen er det lurt å sjekke hvordan det står til med 12 V-batteriet i bilen. Sjekk hvor enkelt det gjøres med et billig multimeter! Vis mer
Publisert

I store deler av landet er det ordentlig kaldt om dagen. Rapportene har vært flere om temperaturer helt ned mot 30 minusgrader.

- Telefonene om veiassistanse renner inn, sa kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If forleden dag, og det er nettopp startbatteriet som ofte er årsaken til at folk ikke kommer seg av gårde.

Tall fra tyske ADAC (tilsvarende NAF) er klinkende klare. Av 3,4 millioner veihjelpsutrykninger står nettopp defekte startbatterier for den største andelen. For elbiler isolert er andelen hele 55,4 prosent, altså der over halvparten av ADACs utrykninger skyldes at 12 V-batteriet i elbilene er tomme.

To batterier

Vi har påpekt det før, men det skader ikke å gjenta det: I en elbil finner du to batterier. Et gedigent batteri på flere hundre kilo, som regel plassert under gulvet, er det som sørger for å levere energien bilen trenger for å flytte på seg. Det er imidlertid et batteri du som eier ikke har tilgang til.

Men i tillegg, som på den øvrige bilparken, har bilen et 12 V-batteri, som regel plassert under panseret. På elbiler har dette mindre kapasitet enn på bensin- og dieselbiler, siden basisfunksjonen bare er å styre bilens elektronikk og vekke det store batteriet til live når man starter bilen.

12 V-batterier en typisk varighet på 4–5 år før de må byttes. Det varierer fra produsent til produsent hvordan de lades i en elbil – noen lader det fra det store batteriet mens man kjører, mens andre velger å lade det når bilen er tilkoblet ladestasjon. I begge tilfeller vil da en bil som står lenge ubrukt og uten å være tilkoblet lett kunne oppleve at 12 V-batteriet går tomt.

Da blir det heller ingen start.

Kan lades

Hvordan det står til med 12 V-batteriet kan du sjekke med et multimeter, som vi viser i videoen over. Dette trenger ikke å koste mer enn en drøy hundrelapp, og øvelsen er gjort på sekunder.

Det er også fullt mulig å lade 12 V-batteriet med en egnet lader. Da går du til anskaffelse av en batterilader/vedlikeholdslader hos en bilrekvisitabutikk.

Her handler prisen i stor grad om ladeeffekten og dermed hvor raskt det går. De rimeligste variantene til et par-tre hundrelapper krever brått å være koblet på over natta, mens de som koster tusenlapper får gjort mye på en liten time.

Mer om