Adblue

Hamstres

Produktet har fått bein å gå på den siste tiden.

HAMSTRING: Det har vært økt pågang på Adblue den siste tiden. Foto: Shutterstock/NTB
HAMSTRING: Det har vært økt pågang på Adblue den siste tiden. Foto: Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert

Tidligere i år skrev blant andre DinSide at man frykter at det kan bli tomt for AdBlue. Dette er et renseprodukt, som benyttes av nesten alle dieselbiler som er laget etter 2015-standarden Euro 6.

I AdBlue brukes urea, hvis fremstilling er avhengig av naturgass. Den blander seg med eksosen i bilen og reagerer med skadelige NOx-partikler, slik at de omdannes til vanndamp og nitrogen. Den er dermed sterkt delaktig i at dieselbiler møter utslippskravene fra myndighetene.

Tanken i en bil er typisk på rundt ti liter, der snittbilen bruker rundt 1,5 liter AdBlue per 1000 km. Påfyllet gjør man selv, enten på bensinstasjoner eller via kanner som fås kjøpt i bilrekvisitabutikker og den slags.

Slo alarm

Grunnen til at man frykter mangel på produktet er krigen i Ukraina. EU importerer nemlig 40 prosent av naturgassen fra Russland.

Det var leder for Car Sweden, Mattias Bergman som først slo alarm overfor Aftonbladet.

– Om man ikke får leveranser, risikerer kjøretøyparken som går på diesel å stoppe opp, sa han til avisen. Han sikter til den russiske naturgassen som er nødvendig for å produsere AdBlue.

Hamstres

Etter at saken kom opp i media, meldes det om hamstring av produktet. Deriblant hos Biltema.

– Hvis det begynner å gå tomt og det blir umulig å få tak i blir det krise, både for yrkestrafikken og folk generelt. Da får de ikke brukt dieselbilen sin, hvis de har en bil av nyere variant, sier varehussjef hos Biltema på Skjetten, Nils Valstad til Romerikes Blad (Krever innlogging).

Driftssjef for Biltema Norge, Emil Rieber-Mohn, bekrefter overfor DinSide at de har merket økt salg av produktet.

– Vi får fortløpende inn leveranser med Adblue på lager, som går ut til våre varehus. Vi skal være godt dekt til våre kunder, sier han.

Romerikes blad har samtidig snakket med Yara som ikke tror på noen Adblue-krise:

– Det er ikke generell mangel på Adblue, og etter vår mening er det ikke grunn til å tro at det kommer en generell og utbredt mangel. Vi lager vår Adblue fra bunnen av, og er helt uavhengige av russisk urea. Vi har fire Adblue-fabrikker i Europa og disse kjøres som normalt, sier kommunikasjonsdirektør Liz McNamara til avisen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer