Har du trimmet bilen din? Nå kan du bli tatt på EU-kontroll

Nye regler etter nyttår.

Trimming kan nå avdekkes og rapporteres ved periodisk kjøretøykontroll.  Foto: ALL OVER PRESS
Trimming kan nå avdekkes og rapporteres ved periodisk kjøretøykontroll. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

1. januar trådte det nye regler i kraft for periodisk kjøretøykontroll. Blant de nye kontrollpunktene i revidert kontrollveiledning kommer også modifisering/trimming av bilen.

- I praksis betyr dette at de som kontrollerer bilen skal foreta en visuell kontroll for åpenbar endring eller modifisering, der formålet er økning av motoreffekt, sier Einar Wollamo i tilsynsavdelingen, region Midt i Statens Vegvesen.

Det kan være endringer som større turbo, motorbytter, intercoolere og for eksempel ekstra styreenheter, såkalt chiptuning.

Dersom det er mistanke om trimming får bilen en såkalt «toer-feil» i kontrollskjemaet. Det betyr at bilen må inn til etterkontroll. Etterkontrollen kan foretas hos alle kontrollorgan som er sertifisert for EU-godkjenning.

Da må bilen enten være satt tilbake til original stand eller få endringene godkjent og ført inn i vognkortet. Trimming som oppdages, utløser ikke anmeldelse.

Les mer om biltrimming her.

Tar ikke chiptunerne

Statens vegvesen har i flere omganger kommet med skremselspropaganda for å komme biltrimmerne til livs.

I Trondheim ble det for en tid tilbake innstallert avansert utstyr for å måle effekt.

Målet var å ta trimmere. Riset bak speilet var effektavgifter og straffeavgifter i hundretusenkronersklassen.

Dette ekstra punktet i EU-kontrollen er neste skritt for å ta minioriteten trimmere. Men lite tyder på at noen blir tatt.

- Dagens chiptuning foregår ofte gjennom diagnoseuttaket. Da bytter man bare programvare. På en vanlig EU-kontroll oppdages ikke dette, sier Rune Aasli, serviceleder for Audi på Hamax Auto i Hønefoss. For å se om en bil er trimmet må vi gå lenger inn i programvaren, og det skjer bare i helt spesielle tilfeller.

Trimmingen kan derimot slettes dersom det innstalleres ny programvare i bilen. Det gjøres ofte på service og EU-kontroller, men vi legger aldri inn ny programvare uten eiers samtykke.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer