Test: Nissan Qashqai

Har hørt på kundene

Nissan har oppgradert storselgeren etter kundenes ønsker. Vi skulle ønske kundene ønsket mer!

TØFF I TRYNET: Ny front, lykter, felgdesign og enkelte oppgraderinger venter nye kjøpere av Nissan Qashqai. Foto: Rune M. Nesheim
TØFF I TRYNET: Ny front, lykter, felgdesign og enkelte oppgraderinger venter nye kjøpere av Nissan Qashqai. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert

Forrige generasjon ble nærmest en norsk folkebil, og ga enorme inntekter til et selskap som, etter noen års ørkenvandring, trengte sårt til en bestselger. Folk i alle samfunnslag, og fra alle deler av landet ville ha en Qashqai. Og kjøpte den.

Hvorfor solgte den så bra? Qashqai har gjort det meste helt greit, men ingenting spesielt bra. Hvorfor akkurat Qashqai solgte så uendelig mye bedre enn sine jevnbyrdige rivaler som Mitsubishi ASX/Peugeot 4008/Citroën C4 Aircross og Skoda Yeti skyldes nok mye tidspunktet den ble lansert. Og at den ble posisjonert som et mer høyreist og romsligere alternativ til VW Golf.

Folk likte konseptet som befinner seg et sted mellom stasjonsvogn og de mer tungkjørte SUV-ene. De som likte bakkeklaring og høy sittestilling, men hverken hadde tenkt seg til skogs eller nødvendigvis måtte ha drift på fire, fikk plutselig et svært prisgunstig alternativ.

Faktisk har vi til og med en gang kjørt den som elbil!

Og ti år etter har vi fasiten. Qashqai er Europas mest solgte «urbane crossover», med over 2,3 millioner solgte biler siden introduksjonen i 2007. Nesten 30 000 av dem er solgt i Norge. Tallenes tale viser at den har solgt mer enn både VW Tiguan og Toyota RAV4.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer