Registreringsstatistikken lyver ikke. Model Y var en bestselger allerede i fjor, men etter at Tesla kuttet prisene på bilene sine i januar med over 100 000 kroner, har salget tatt fullstendig av. Rimeligste utgave av Model Y med bakhjulsdrift, koster nå fra 432 000 kroner. En bil med firehjulstrekk koster fra 515 000 kroner.
I de seks første månedene i år fikk 15 455 norske bilkjøpere levert ut sin nye Tesla Model Y. På andreplass på registreringsstatistikken finner vi Volkswagen ID.4 GTX med 3 015 biler og på tredje Volvo XC40 md 2 861 biler. Det betyr at Model Y har solgt nesten fem ganger så mye som bil nummer to på registreringsstatistikken . En «overkjøring» som dette har vi aldri sett tidligere i det norske bilmarkedet.

Elektriske sommerbiler
Mest bil for pengene
Hva er det som gjør at «alle» som kjøper ny bil nå vil ha en Tesla Model Y? Det har i hvert fall ikke med god markedsføring å gjøre, for Tesla bruker ikke en krone på reklame for bilene sine i Norge.
Da Tesla kom til Norge i 2013 var det kult å eie en Model S: Drømmen om en luksusbil med massevis av krefter under panseret gikk i oppfyllelse for mange.

Med Model Y er det annerledes. Nå er det praktisk innhold og pris det er snakk om. Familier med barn får en bil med mye plass til en ikke alt for høy pris. I tillegg får de firehjulstrekk, mulighet for å trekke tilhenger på 1 600 kilo og en rekkevidde på over 500 kilometer – i hvert fall en god sommerdag.
Da vi vintertestet seks konkurrenter i fjor, var Model Y bilen som klarte de lengste turene i vinterkulda.
Soleklar seier
Da våre kollegaer i Elbil24 testet den rimeligste utgaven av Tesla Model Y mot Volkswagen ID.5 (coupé-utgaven av ID.4) i mai i år, var konklusjonen tydelig:

«Dreper» batteriet
«ID.5 trekker det lengste strået på komfort og kjøreopplevelse, men Model Y med bakhjulsdrift har mer utstyr som standard. Den har også bedre plass og er vesentlig kjappere. Tesla har også den klart rimeligste hurtigladingen langs veien. Det som virkelig blir tungen på vektskålen er prisen. En ID.5 med det samme utstyret koster fort 120 00 – 150 000 kroner mer enn Model Y. Derfor vinner Tesla en soleklar seier i denne duellen».

Brukt-verdien stuper
Da Tesla satte ned prisene sine i januar, kom det som et sjokk på de andre norske bilimportørene. Og på alle som nettopp hadde kjøpt en Model Y og så brukt-verdien falle 100 000 over natta. Mange konkurrenter kalte det et «prisstunt» og sa at de ikke ville være med på å dumpe prisene.
De fleste uttalte seg omtrent slik som Øyvind Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt hos Harald A Møller – importør av Audi, VW, Skoda og Seat.

Full priskrig
- Jeg kan helt overordnet si at vi på tvers av merkene våre alltid skal ha produkter, priser og et ledende forhandlerapparat som sikrer at vi er konkurransedyktige.
Priskrigen i gang
Nå ser vi imidlertid at flere konkurrenter kutter prisene kraftig. Priskrigen er i full gang. Skoda annonserte nylig et priskutt på 175 000 kroner på de dyreste utgavene av Enyaq med bakhjulsdrift. Uken før kuttet Nissan-importøren prisene på Ariya med fra 41 000 til 63 000 kroner. Den billigste utgaven av den elektriske SUV-en får du nå til 390 000 kroner. Nå kan du også spare opptil 140 000 kroner på enkelte utgaver av Volkswagen ID.4.
Hyundai har lansert en ny rimelig utgave av rekkevidde-vinneren Ioniq 6, til 476 000 kroner. Etter at salget i år har stoppet nesten helt opp, har kinesiske Honqqi kuttet prisen på sin stor SUV E-HS0 fra 819 900 til 694 000 kroner.

Ford var en av de første importørene til å kutte da de satte ned prisen på Mustang Mach-E tilsvarende momsen som ble innført 1. januar. I tillegg er prisen kuttet med opptil 45 000 kroner:
Knalltøft marked
- Vi konkurrerer i et knalltøft marked. Vi har et klart mål om å være det ledende merket innenfor elektrifisering. Nå kan vi levere flere biler raskere og mer kostnadseffektivt til kundene. Derfor setter vi også ned prisene, sa administrerende direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge da priskuttet ble annonsert.
Priskrigen er med andre ord i full gang. Om det hjelper for å ta igjen Tesla? Det vil de neste månedene vise. Det ser i hvert fall ikke sånn ut på juni-statistikken. Da solgte Tesla Model Y fortsatt tre ganger så mye som nummer to på lista.
TI PÅ TOPP FØRSTE HALVÅR
1. | Tesla Model Y | 15 455 |
2. | Volkswagen ID.4 GTX | 3 010 |
3. | Volvo XC40 | 2 861 |
4. | Toyota bZ4X | 2 414 |
5. | Skoda Enyaq | 2 270 |
6. | Volkswagen ID.3 | 2 146 |
7. | Toyota Rav4 | 1 720 |
8. | Audi Q4 e-tron | 1 574 |
9. | Ford Mustang Mach-E | 1 538 |
10. | BMW iX1 | 1 513 |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken. Registrerte nye biler januar-juni 2023