127 eksemplarer ble det solgt av Nissan Pathfinder i Norge i fjor. Det er forsvinnende lite og beskjedent ut av Nissans totalsalg på 3779 biler i 2009. Likevel er det langt bedre enn de 13 bilene de solgte i Sverige. En oppgradering er derfor på høy tid. I den anledning har Nissan slept et knippe biljournalister ned til Spania.
Nærmere bestemt blir vi bedre kjent med bilen i fantastiske fjellveier rundt Pyreneene, 18 mil nord for Barcelona, ved grensen til Andorra. Selv i mai er det snø i lufta her oppe i høyden og krokete veier og røft klima kler Pathfinder bra. Faktisk bedre enn etappekjøring på landeveien.
Mer av det samme
For endringene Nissan har lagt inn er så marginale at Pathfinder føles så å si helt lik bilen vi først ble kjent med for fem år siden. Den er bygget på ramme og er i prinsippet samme bil som Navara. Det betyr relativt primitive kjøreegenskaper med gynging i karosseriet og svak styrefølelse på normal vei, men styrke og kapasitet til å trekke opp til 3,5 tonn hengende bak.
For håndverkere
Selv om baksetene er der, ja, faktisk får du opptil sju seter i Pathfinder, så er ikke dette noen familie-SUV på høyde med Volvo XC90. Avstanden mellom gulv og seter er så kort at de over 14 år blir sittende med knærne opptil haken. Kjørefølelsen er som nevnt heller ikke på nivå. Derfor selges modellen nærmest kun som varebil.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger