Toyota Yaris er småbil-elskernes foretrukne favoritt. Nå er den på plass i helt ny versjon: Kortere, lavere og lettere, men også litt bredere og sprekere.
Helt ny
Her er alt nytt fra innerst til ytterst. Designen har vi allerede sett i den voldsomme hissigproppen Yaris GR. Pensjonistversjonen har de samme svulmende skjermene, men pulsen slår ikke like hardt når bakkeklaringen øker og hjulene får folkelig dekkdimensjon.

Det bryr nok ikke målgruppen seg nevneverdig om.
De bryr seg kanskje heller ikke om den splitter nye drivlinjen, selv om den både har blitt sprekere og et langt triveligere bekjentskap av andre grunner.
Mindre og større motor.
Det sitter en helt nyutviklet tresylindret 1,5-liter under panseret som yter beskjedne 91 hester og 120 Nm. Men når den får hjelp av en elmotor på 80 hester og 141 Nm, blir det straks 116 hester å boltre seg med.

Ikke all verden det heller for så vidt, men for første gang kan vi virkelig si at Toyota har fått dreis på sitt trinnløse drivverk.
Vi har tidligere vært misfornøyd med skyhøyt turtall hver gang man ønsker en fartsøkning, uansett hvilken modell man kjører, og selv om vi har sett en liten forbedring både på nye Corolla og RAV4, er det først her man virkelig merker at de har lykkes.

Den stikker i veg uten å mase, og selv om den litt råe motorlyden en tresylindret motor gir absolutt er til stede under akselerasjon, er måten effekten blir servert på, langt triveligere enn før og føles naturlig. Bravo.

TEST: Dette mente vi om forrige generasjon Yaris
Gjerrig, men ikke supergjerrig
4. generasjon hybrid er på plass. Du vil oppleve at denne havner på et forbruk på 0,45 i det daglige. Med varm motor og økonomisk langkjøring på vanlig riksveinett, fikk vi den ned i 0,35 liter på mila. Det er veldig godkjent, men ikke fryktelig mye bedre enn vi oppnådde med firesylindret Corolla.
Toyota har gjort mye de siste årene for å øke kjøreegenskaper og kjøreglede. Det merker man godt i RAV4 og Corolla. Ikke like mye her. Den er midt på treet og det høye nivået på aktiv sikkerhet, som delvis ikke lar seg slå av, ødelegger noe for kjøreopplevelsen.

Blant annet trekker det i rattet, selv om du slår av aktiv filassistent. Og dette er ikke bilen man ønsker for stor fart inn i svingene med. Du har lite følelse med styring, og bilen føles aldri planta på veien. Man kunne også ønsket seg noe lavere støynivå når farta blir høy.

Sinna facelift i 2014
Det gjør at lydopplevelsen fra de overraskende vellydende JBL-høyttalerne ødelegges noe fordi du må skru opp for mye.
Trivelig
Dette er en billig bil og det merker man selvfølgelig på materialvalg. Setetrekk i diamantform og dørtrekk i stoffmønster får opp stemningen, men det er hardplast over alt, selv på toppmodellen.

Panoramataket blendes manuelt med rullegardiner både bakfra og forfra og krever lange armer og god bevegelighet i skuldrene for å betjenes fra førerstolen på en human måte. Egentlig bør man sitte baki, hvis man skal gjøre det. Men de fleste greier seg uten dette.
Overraskende mye utstyr
Det som imponerer, er utstyrsnivået. Du får for eksempel ikke bestilt denne bilen uten adaptiv fartsholder, og den fungerer utmerket, selv om knappene til betjeningen på rattet kanskje er litt vel små for målgruppa.

Den kan også bestilles med head up-display rett opp i frontruta. Det er veldig uvanlig i denne klassen. Ellers har den godbiter som ladeplate for mobil, Android Auto, Apple Carplay og navigasjon.
Skjermen kunne riktignok vært litt større, hatt bedre følsomhet og vært litt enklere i bruk for å gjøre oss helt fornøyde.

TEST: – Toyta Yaris GR Hysterisk morsom!
Og vi synes talefunksjonen er latterlig dårlig. At man må snakke engelsk til en Toyota, som selger så bra i Norge, er smått utrolig. Og at man må stave inn adresser i navigasjonen, føles veldig gammeldags. Når Ford får det til, bør Toyota klare det.
Gammeldags
I kjent Yaris-tradisjon er interiøret en smule overstylet og har overraskende mange knotter til å være i 2021. Det er ikke noe negativt i det. Her kan man enkelt justere temperaturen, faktisk i to soner, og ha fysiske knapper for både volum, hurtigvalg, setevarme – ja stort sett alt.
Vi sitter godt i Yaris. 5 cm i bredde gjør underverker og med rett utstyrsversjon har du høydejustering på begge sider. Man kan sitte både lavere og lenger bak enn tidligere. Bra for mange.

Det går i ut over bakseteplassen. Testsjåfør på 189 mangler fem cm i lengden for å slippe å ha bena på hver side av setet. Det er imidlertid bra plass til føtter under setene og tunnelen i midten er ikke veldig høy.
Hodet er i taket, men det hadde det også gjort uten panoramatak med rullgardin. Men man kan strengt tatt ikke forvente at en bil under 4 meter skal svelge fem store karer.

Bagasjerommet på 286 liter er derimot romslig, men under gulvet er det kun smårom der et mulig reservehjul kunne vært.
Hard konkurranse
Det er beinhard kamp om kronene i småbilklassen. Yaris ligger midt i klynga og utpreger seg ikke med lav pris, selv om drivlinjen gjør den avgiftsfri. Du får vanlig bensindrevet Opel Corsa, Peugeot 208, Hyundai i20 og den romslige Honda Jazz, billigere, og de har større bagasjerom alle sammen.

Og selv om vi bare har testet elbilvarianten fra Peugeot og Opel, går man virkelig en klasse opp i opplevd kvalitet og komfort på 208. Audi A1, Ford Fiesta og den store Puma, er ikke avskrekkende mye dyrere.
Testresultat
Toyota Yaris
Liten, lettkjørt, kvikk, mye utstyr.
Dårlig plassutnyttelse for størrelsen, gammeldags infotainment, ikke supergjerrig. Bare ok priset.
Vår topputstyrte Premiere Edition med tofarget lakk, nøkkelfri adkomst og start, samt panorama-glasstak koster 322.800. Du kan få en Yaris Life for 256.800 kroner. Den har fortsatt adaptiv cruise-Control, ryggekamera og skinnratt.
Modellen er syretesten på om kundene fortsatt ønsker bekymringsfri hybridbil eller nærmest kostnadsfritt elektrisk fremdrift på småbilen sin.
Toyota Yaris
Motor: | R3 Bensin |
Slagvolum: | 1490 ccm |
Effekt - o/min : | 91 hk |
Dreiemoment - o/min: | 120 Nm |
Elmotor : | 80 hk /141 Nm |
Systemeffekt | 116 Hk |
Drivlinje: | Trinnløs automat forhjulstrekk |
0-100 km/t: | 9,2 sek |
Toppfart: | 170 km/t |
Forbruk: | 0,38 l/mil |
CO2-utslipp NEDC: | 87 g/km |
Tankvolum: | 36 liter |
L/B/H: | 394/175/147 cm |
Akselavstand: | 256 cm |
Dekkdimensjon: | 225/50R19 |
Bagasjerom: | 474-554/1481 liter |
Egenvekt: | 1085 kilo |
Pris fra kr.: | 256.800 |
Pris Testbil kr: | 322.800 |