Toyota Yaris er småbil-elskernes foretrukne favoritt. Nå er den på plass i helt ny versjon: Kortere, lavere og lettere, men også litt bredere og sprekere.
Helt ny
Her er alt nytt fra innerst til ytterst. Designen har vi allerede sett i den voldsomme hissigproppen Yaris GR. Pensjonistversjonen har de samme svulmende skjermene, men pulsen slår ikke like hardt når bakkeklaringen øker og hjulene får folkelig dekkdimensjon.
Det bryr nok ikke målgruppen seg nevneverdig om.
De bryr seg kanskje heller ikke om den splitter nye drivlinjen, selv om den både har blitt sprekere og et langt triveligere bekjentskap av andre grunner.
Mindre og større motor.
Det sitter en helt nyutviklet tresylindret 1,5-liter under panseret som yter beskjedne 91 hester og 120 Nm. Men når den får hjelp av en elmotor på 80 hester og 141 Nm, blir det straks 116 hester å boltre seg med.
Ikke all verden det heller for så vidt, men for første gang kan vi virkelig si at Toyota har fått dreis på sitt trinnløse drivverk.
Vi har tidligere vært misfornøyd med skyhøyt turtall hver gang man ønsker en fartsøkning, uansett hvilken modell man kjører, og selv om vi har sett en liten forbedring både på nye Corolla og RAV4, er det først her man virkelig merker at de har lykkes.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger