Det siste året har prisene på mat steget med 11 prosent i Norge, men hele 18 prosent i Sverige, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) og Statistikmyndigheten (SCB). Likevel kan summen på kassalappen bli en god del lavere dersom du er bevisst på hvilke varer du kjøper på den andre siden av grensen.
Men hvor mye sparer du egentlig på en tur over grensen?

Gir bot i Sverige
De fleste kjører bil fram og tilbake. Kostnaden for dette er det ikke mange som legger inn i dette regnskapet. Vi har sett på hva en handletur til Sverige, eller til Finland for de som bor i Finnmark, koster deg fem forskjellige steder i Norge.
Mange får nok sjokk når de ser disse tallene. Konklusjonen er at du skal handle veldig mye for å få regnestykket til å gå i pluss.
Dyrt i bommene
Bompenger er en kostnad som det er ganske lett å se, siden den kommer som en faktura én gang i måneden.

Dyrt å glemme denne
Fra Sandvika utenfor Oslo til Strømstad i Sverige, koster det 238 kroner tur retur med en bensinbil dersom du ikke har Autopass-abonnement og bombrikke.
Fra Hønefoss til Charlottenberg koster det 215 kroner, og fra Orkanger utenfor Trondheim til Storlien er prisen 176 kroner.
Med bombrikke er det en god del billigere, og med elbil og bombrikke er prisen for bompasseringene betydelig billigere.
Men dette er ikke den største utgiften på turen.

Husk kr 7 per kilometer
Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) koster det deg som kjører en helt vanlig bensin- eller dieselbil rundt sju kroner per kilometer å bruke bilen. En elbil koster deg i underkant av seks kroner per kilometer å kjøre med.
Da er alt fra drivstoff til service, vedlikehold, forsikringer og verditap tatt med. Dette er en kostnad som få tar med i regnestykket når de drar til Sverige.

Ikke gå i «harryfella»
Det betyr at den virkelige prisen for å kjøre 293 kilometer tur retur fra Sandvika til Strømstad er 2044 kroner pluss 238 kroner i bompenger.
Totalt koster det deg 2282 kroner.
Fra Orkanger til Storlien koster det deg 2199 kroner og fra Hønefoss til Charlottenberg over 2600 kroner.
Til og med fra Lakselv til Kargasniemi i Finland, der det er null kroner i bompenger, er prisen 1288 kroner.
De skjulte kostnadene
At det er dyrt å eie en bil i Norge vet spesialrådgiver Jan Petter Røssevold i OFV, som har regnet på disse kostnadene, at mange ikke tar dette med i regnestykket når de skal svenske-handle, skyldes at flere av kostnadene er skjulte. Det vi si at de ikke kommer til syne før du skal selge bilen og ser for eksempel verditapet.
- Verditapet er den klart største kostnaden ved bilhold. Av de totale kostnadene i OFVs regneeksempler, utgjør verditapet, altså avskrivningen, alene fra 33 prosent til 58 prosent. Jo dyrere bil jo høyere avskrivning.
- Etter avskrivning og renter av bundet kapital, følger drivstoff og forsikring som de største kostnadene, sier Røssevold.