De er høye, men smale. De er korte. De er fremtidens bybiler Det er i første rekke bybil Hyundai Atos er. Med sine kompakte yttermål er det nemlig ingen sak å manøvrere denne lille bilen i byen, og det er heller ikke vanskelig å finne en egnet parkeringsplass.
Poenget er kort og godt å bygge en bil i høyden. Når passasjerene sitter maksimalt oppreist, er det nemlig mulig å bygge en mye kortere bil enn vanlig, og likevel ha mer enn nok plass til både passasjerer og bagasje.
Ren bybil
Men begeistringen stopper i mange tilfeller rett på utsiden av bomringen. Atos har nemlig ekstremt små dekk (155/70-13), og et tilsvarende høyt tyngdepunkt. De små hjulene ruller derfor fort rundt nå du passerer 60 km/t - og avgir tilsvarende mye støy - spesielt med harde dekk på tørt sommerføre. Med piggfrie vinterdekk på normale vinterveier hadde vi ikke spesielt mye å utsette på støynivået.
Den lille enlitersmotoren på 55 hk pines også til det ytterste når man skal akselerere. Øvelsen går forøvrig greit unna - 0-100 km/t på 15 sekunder - og det føles FORT i en Hyundai Atos!
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger