Hele prøvekjøringen

Citroën Xsara VTS ser ikke ut som en ekte GTI-bil. Men med kjøreegenskaper i toppklasse, og en to-liters motor på 167 hestekrefter er det nettopp det den er.

Publisert

Sett deg bak rattet i Xsara VTS - og du kunne like gjerne har sittet bak rattet i en hvilken som helst annen Xsara, stasjonsvogn med 1,4-liters motor inkludert. Start opp og kjør avgårde - og kjøreturen blir like begivenhetsløs som Dagsrevyen i opptak.

En splittet personlighet

En Xsara VTS krever at du gir litt for at den skal gi, men i det øyeblikket du svinger av fra motorveien og finner en kronglete norsk bygdevei skifter bilen personlighet raskere enn Dr. Jekyll og Mr. Hyde.

Først da kan du virkelig oppleve Xsara VTS. Da våkner styringen til liv, nydelig presis og med en tilbakemelding som lar svært få ønsker stå umettet. Responsen i den to-liters store rekke-fireren er upåklagelig, men for at du virkelig skal kunne oppleve kreftene krever motoren at turtellernåla holdes dansende over 4.000 omdreininger i minuttet.

Hva mangler

Men i takt med at smilet bare blir bredere og bredere, melder også spørsmålet seg om det ikke er noe som mangler. For selv om Citroën Xsara VTS leverer varene så det er en sann fryd, kan vi ikke slutte å irritere oss over gearkassen. Ikke bare er den upresis, den er også treg og utvekslingen passer ikke for norske bygdeveier.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.