Det er nemlig konkurransen mellom VW's egne produkter det står om i første rekke. Skal du legge på noen kroner ekstra for firehjulstrekk, nærmest som ekstrautstyr? For det er nemlig ikke allverdens mange biler i Golf-klassen som byr på firehjulstrekk.
I første rekke skal vi konsentrere oss om Golfen, men nederst i artikkelen vil du finne en sammenligning med Toyota Corolla, Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer og Suzuki Baleno - som er de nærmeste konkurrentene.
VW gikk vekk fra Syncro-systemet ved introduksjonen av den nye Golfen, og innførte 4Motion i stedet. Du kan lese mer om 4Motion ved å klikke her.
Sportslig kjørestil
1,8-literen med 125 hk er tilstrekkelig til en Audi A4 eller en Passat, og skulle dermed være mer enn nok til en Golf - selv med firehjulstrekk. En akselerasjonstid fra 0 - 100 km/t på 10,4 sekunder er ikke avskrekkende, og det er 0,5 sekunder tregere enn Golf 1.8 med bare forhjulsdrift. Imidlertid er akselarasjonen underveis mer enn tilfredsstillende, og motoren er såpass fleksibel at gearspaken bare røres når det virkelig røyner på.
Vi vil faktisk gå så langt som å hevde at Golf 1.8 4Motion er sportslig. Fjæringen er relativt stiv, og firehjulsdriften gjør det hele enda stivere - og styringen enda tyngre enn normalt. På lukket testbane gikk det unna i friskt tempo - og Golfen var hele tiden lett å kontrollere - selv i heftig firehjulsskrens!
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger