For sett fra utsiden, minner bilen mer om en Golf enn om støresøster Passat. Det har i første rekke med totalinntrykket å gjøre, Passaten virker betydelig lengre enn Bora, som i alle fall på papiret ikke er stort annet enn en Golf med en hekk.
I kupeen er det også liten tvil om at bilen slektsmessig ligger nærmere Golf enn Passat, igjen har det med sørrelsen å gjøre. Så da har vel svaret gitt seg selv allerede? Mulig det, men vi har ennå ikke vridd om tenningsnøkkelen!
Sedat sedan
Vår testbil hadde VW's standard kraftkilde på 1,6 liter/100 hk. Det er ikke mye vondt å si om den motoren, vi konkluderer rett og slett med at motoren er tilstrekkelig til bilen, og at den også gir et ekstra fraspark når det trenges. Men i motsetning til Golfen, er Bora adskillig mykere satt opp.
Bora er -- til tross for at akselavstanden er identisk med Golf'en -- adskillig mykere over mindre ujenvheter, den flyter bedre. Men på svingete vei blir karosseribevegelsene desto større, slik at den litt sportslige undertonen i en hvilken som helst standard-Golf forsvinner. Men det er jo nettopp slik at en sedan er mer orientert mot de litt eldre, de mer komfortorienterte.Det som overrasket, var at styringen også synes å ha mistet sin sportslige presisjon. Forskjellen kan muligens tilskrives vinterdekk og -føre, men vi har en mistanke om at forskjellen i fjæringsoppsett også innvirker på styringen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger