Hele prøvekjøringen

Det var silkeføre. Hadde vi hatt ski på beina, hadde det vært perfekt med blåswix. Men med piggfrie vinterdekk og antispinnkontroll var det ingenting å utsette på festet i vår Audi TT - til tross for 180 hk på skikkelige vinterveier.

Publisert

Navigering - Audi TT vs. BMW M-Coupe

MotorKjøreegenskaperPlassInnledningPrøvekjøring Audi TTDrivverkKomfortPris/utstyrKonklusjonPrøvekjøring BMW M-CoupeAudi har for alvor kortet ned avstanden mellom designavdelingen og samlebåndet, det var nemlig ikke mange som trodde at de kom til å gjøre alvor av TT da den ble vist første gang høsten 1995. Men Audi viste at de både kunne og ville når publikums mottakelse var ensidig - dette var en bil i ekte Audi-tradisjon som publikum ville ha!

Og fra samlebåndet i Ungarn kommer nå TT'er på løpende bånd. Vel, nesten. Årsproduksjonen ligger på rundt 30.000 biler, og i 1998 fant 95 TT'er norske eiere. Men det virker som om det er flere, for den stikker seg frem med sitt karakteristiske og barske utseende.

Villig turbotrykk

Motoren i vår testbil er en 1,8-liter med 180 hk - en motor som også leveres til Audi A4. Audi har godt grep om turbomaskiner, og til tross for et relativt høyt turbotrykk har de tyske ingeniører greid å skjule ladetrykket godt.

Dreiemomentet er hele 235 Nm, og mesteparten av dette er tilgjengelig fra 1.950 til 4.700 o/min. Det høye dreiemomentet tilgjengelig over et så bredt register kombinerer to ting; for det første er TT ekstremt fleksibel, du slipper å geare i tide og utide. For det andre er det tilstrekkelig til at bilen får en sportslig fremferd.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.