Hele prøvekjøringen

Det er lenge siden nå, men en gang var BMW 323 i noe av det desidert råeste i sin klasse - den var den rampete gutten på bakerste benk. I dag har den vannkjemmet hår og sitter bak kateteret..

Publisert

Den siste variasjonen av temaet 323 i har nemlig blitt snill, og er nok bilen konkurrentene må bruke som læremester. Den er ikke langt fra å være den perfekte bilen i sin klasse - og det er akkurat det som er problemet til den nye 3-serien.

Før var 3-serien det sportslige alternativet til 5-serien. Best trivdes den når veiene ble krokete og motoren, understellet og gearkassen kunne spille på lag. Den var rampete, og litt politisk ukorrekt.

Gleden forsvinner

Dagens 3-serie er ikke lenger det sportslige alternativet til 5-serien, men det mindre alternativet. Ikke for det, 323 i kan fortsatt vise tenner - men uten at du føler den samme gleden som med en eldre 323 i. Uansett hvordan du snur og vender på det, så er BMW 323 i blitt en bil som mer er bygget for å viske vekk kilometer - enn å flørte med svingete veistubber.

Derfor har 323 i blitt komfortabel, veldig komfortabel. I vår bil var standardsetene byttet ut med elektrisk justerbare sportsseter. Seter som man ikke trenger å ha skrevet hovedfagsoppgave i anatomi for å skjønne at er blant de beste man finner i noen bil. Lårstøtten er nærmest perfekt, og sidestøtten sørger for at du sitter som støpt. Dessuten er kjørestillingen i 323 i ideell, takket være at både rattet og setet kan justeres i de fleste retninger.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.