Hele prøvekjøringen

Det er ikke mye å utsette på BMW 328 annet enn prislappen. Den er rett og slett litt for dyr for folk flest. Men om den er verdt en halv million kroner for dem som har råd til det - se det er en helt annen historie!

Publisert

Silkemykt. Og samtidig rått. Det er BMW's nye 3-serie i et nøtteskall. Vi har tiligere testet BMW 318 i nytt skall , og roser bilen for balanserte kjøreegenskaper, nydelig komfort og god plass.

Denne gangen har vi kjørt toppmodellen 328 med Steptronic gearkasse - som i utgangspunktet koster 525.000 kroner, eller drøyt 230.000 kroner mer enn minstesøster. Om en 328 er verdt over en halv million kroner er en ting. Om kjøreopplevelsen er verdt å få med seg er en annen ting.

Murrende og høylydt

Når man titter under panseret på en 328 blir man øyeblikkelig imponert over at det faktisk er plass til en raus 2,8-liters motor der. For trangt om saligheten er det. Men låten fra motoren er så karakteristisk og grom at vi konstaterer at den er der, og den gjør nytte for seg.

På lave turtall tilbyr den et helt rått dreiemomet som sørger for at turen kan gjøres balansert behagelig. Et lite dytt på gasspedalen er alt som skal til for at bilen setter seg i bevegelse - uanstrengt og silkemykt.

Men trykk hardere på pedalen, og reaksjonen lar ikke vente på seg. Murringen går over til godmodig brumming, og ender i et metallisk vræl i enden av skalaen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.