Hele prøvekjøringen

Renault Laguna begynner å få et par år på baken, men i år gikk kirurgene løs på den med sine skalpeller. Drastisk gikk de ikke til verks, men resultatet er så absolutt overbevisende.

Publisert

Sett den nye utgaven av Laguna ved siden av den gamle og du vil være i tvil om hvem av de to som nettopp har fått fjernet bandasjene etter en kosmetisk operasjon. Åpne døren, sett deg inn og kjør en tur, og du vil ikke være i tvil. For selv om Laguna har enkelte svakheter, er dette en vellykket bil.

Plass nok

Den har god plass til både folk og fe - og alt det de måtte dra med seg av pikkpakk. Bakseteplassen er gedigen, med god benplass og romslig takhøyde. Dessuten er baksetene komfortable, men vi savner noe bedre lårstøtte under. Foran vil også langbente nordmenn trives, takhøyden er god og man sitter godt i gode seter. Likevel savnet vi muligheten til å kunne vinkle sitteputen, slik den er nå føles det som om man sitter i nedoverbakke.

En smart løsning er muligheten til bare å lukke opp bakvinduet, på den måten slipper du å løfte opp hele bakluken hvis du bare skal "hive noe inn" i full fart. Åpner du imidlertid bakluken åpenbarer et gedigent bagasjerom seg.

Når plasten dekker til

Førermiljøet er oversiktlig, instrumentene lettleste og vår bil var utstyrt med rattbetjening av radioen - et absolutt pluss. Noen negative fortegn må likevel deles ut, først og fremst til utformingen av midtkonsollen som skråner veldig. Det fører til at du som sjåfør må strekke deg for å nå betjeningsorganene for ventilasjonsanlegget. Vi likte heller ikke klaffen som dekte til radioen, med den nede ble de sorte plastflatene veldig dominerende.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.