Hele prøvekjøringen

Tåke, regn, snø og stedvis is bidro til at vi fikk en testtur med svært varierte kjøreforhold. Almera oppførte seg eksemplarisk hele veien.

Publisert

Mildvær og snøfrie biler, veier og hustak i byen viste seg så visst ikke å være ensbetydende med at dette var tilfelle noen mil nordover. Vi ble straks minnet om viktigheten av tilbakemeldinger fra bilen, noe Almera viste seg å være svært god på.

Forholdsvis sterk

Vår testbil hadde en 1,4-liters motor. Det er det minste alternativet i Almera combi. Motoren rommer 87 hester, som kommer til sin fulle rett ved 6000 omdreininger i minuttet. –Dette merker du! Du bør være ganske hissig på gasspedalen for å få presset alle kreftene ut av motoren. Men når det er sagt, så er Almera absolutt kjapp nok. Sammenlignet med konkurrentene (som det finnes mange av), så greier Almera absolutt å dra seg opp i toppsjiktet når det gjelder antall hester i en motor av denne størrelsen.

Nære forhold

Noen racer kan den vel imidlertid neppe påstås å være. –I et land med såpass variert terreng som det vi tross alt har, så må du regne med å utvikle et ganske godt og nært forhold til gearstanga. –Du kan fint seile av gårde i 50-sonen i 5-gearet, men dette er på flat mark! Oppoverbakker av noen størrelse krever lavere gir for å få sparket fart i hestene. Men dette er ikke noe problem i Almera; giret er lettsjaltet og presist, og clutch, gass og brems er fint samstemt, så det er absolutt behagelig i så måte.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.