Det er absolutt grunn for de tre etablerte luksusmerkene til å skjelve litt i buksene over at Saab har lykkes så bra med 9-5. For bilen byr på masser av komfort, plass nok til den største sumo bryter -og det til en pris lavere enn sine konkurrenter.
Komfortabel
Synk ned i setene, som i vår bil var kledd i skinn, elektrisk justerbare, med varme, vifter og en prislapp på 24.700 kroner, og du kjenner umiddelbart at dette er et sted man lett kan oppholde seg over lengere perioder. Lårstøtten er upåklagelig, sidestøtten likeså, og de er dimensjonert for oss høyreiste skandinaver.
Ute på veien skuffer heller ikke Saaben, støynivået er lavt, og fjæringskomforten god.
Mye understyring
Vi har tidligere kjørt Saab 9-5, da med turbomotoren på 2,3 liter. Den gang kritiserte vi bilen for at den understyrte kraftig ved hurtig kurvekjøring. Understyrer gjør også 2,0-literen, men ikke så kraftig som 9-5 med 2,3-liters turbo.
Nå skyldes det også å gjøres oppmerksom på at 9-5 aldri har vært konstruert for å drive sportslig svingkjøring med. Den er konstruert for komfort - og da har Saaben et mer enn kapabelt understell.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger