Hele prøvekjøringen

Gule, røde og grønne lys blinker, stereoanlegget pumper ut de seneste rytmer og vi er høyere enn alle de andre. Ikke fordi vi har tatt Ecstasy, men fordi vi kjører Toyota RAV4.

Publisert

Joan Collins har gjort det, det har også Michael Jackson og Dolly Parton. Nå har også Toyota gjort det, men istedenfor høyere kinnbein, større nese eller fyldigere lepper har Toyota begrenset seg til nye blinklys, forandrede baklys og muligheten til å velge automatgear.

Ingen terrengbil

Toyota er vel ikke akkurat bilmerket som er mest kjent for sine spennende designer, men når RAV4 ble designet må det ha vært fest i designavdelingen. Linjene er både spennende og utfordrende - helt ulikt noe annet Toyota har kommet opp med. For RAV4 ser ut som en terrengbil, men er det ikke. Derfor vil elskerne av gjørmete skogsveier og barnålsdekket skogbunn ikke trives med denne Toyotaen. Ikke har den frihjulsnav, reduksjonsgear eller sperrer.

Men høy bakkeklaring og firehjulsdrift har den, og det betyr at fremkommeligheten overgår de fleste personbiler.

Morsom

Selv om RAV4 bare delvis trives i skogen, er bilen 100 prosent tilpass på veien. Kjøreegenskapene er mildt sagt underholdene, og det er imponerende hvordan bilen limer seg til asfalten. At du må styre "etter" skyldes dekkene som med sin høye profil gir seg når sidekreftene blir for høye. Sportsrattet som satt i vår bil formidlet dessuten nydelig hva forhjulene bedrev tiden med.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.