Egentlig er vår testbil en gedigen overkill. En standard BMW 5-serie koster 417.000 kroner, vår bil hadde prislappen 517.350 kroner hengende i sladrespeilet. Her var det skinn, tre, sportsseter, BMW M-sportsunderstell, dekk i dimensjonen 235/45-17 og elektrisk solgardin for å nevne noe.
Spurvejakt med kanoner
Det ble en overkill; omtrent som å dra på spurvejakt med kanoner. Spesielt var dekkene og det tydelig senkede sportsunderstellet provoserende. Nærmest flørtende stod den der og inviterte til en kjøretur langs de mer svingete veiene i vårt langstrakte land. Og etter noen kilometer langs en slik vei skjønte vi at spurven ville vinne, det var rett og slett ikke nok krutt til å true den. Motoren og gearkassen stod ikke i stil til den sportslige opplevelsen som bilen lokket med fra utsiden.
Stor og tung
Når 150 hestekrefter skal dra med seg 1440 kilo bil, drive et klimaanlegg, en automatkasse og diverse generatorer sier det seg selv at en 520i ikke blir noen bil som vinner dueller ut fra lyskryssene. Og at motoren sliter når motbakkene blir som verst er heller ikke til å underslå. Nå skal det, i rettferdighetens navn, legges til at Måbødalen nok ikke er verdens letteste prøve for en bil, men når motoren hele tiden ligger mellom 3.000 til 4.000 omreininger på tredjegear blir det slitsomt. Og da hjelper det ikke at BMW sine seksere er av de beste, og at lyden fra dem kan få selveste Sissel Kyrkjebø til å miste pusten
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger