Hele prøvekjøringen

Noen vil kalle Legacy sært, andre for anonymt, mens andre kanskje vil være grove nok til å bruke ordet kjedelig. Men de har nok aldri kjørt en Legacy.

Publisert

Denne artikkelen er en prøvekjøring av 1998-modellen av Subaru Legacy. Prøvekjøringen av 1999-modellen finner du ved å klikke her.La oss si det slik; vår testbil var blå, og aldri har en farve harmonert bedre med en bils karakter. For Subaru markerer alt hva fargen blå står for innen de politiske kretser. Å si at Legacy er en spennende bil være å ta for hardt i.

Kvalitet

Å sette seg inn i en Subaru er en spesiell opplevelse. Ikke fordi interiøret byr på synsintrykk som kan gjøre øynene til en bilentusiast tårevåte. Det er nemlig høyst ordinært, høyst japansk og en tanke kjedelig. Nei, opplevelsen ligger definitivt ikke på det estetiske plan. Derimot ligger den i følelsen. Lukk døren, og hør at den går igjen med en lyd som signaliserer kvalitet. Trykk på noen knapper, ta på rattet - og du får følelsen av at dette aldri vil dette fra hverandre. At instrumenteringen er oversiktlig og bryterne velplasserte skader heller ikke.

Plass

Vår testbil var en stasjonsvogn, og plassforholdene trenger man ikke å bekymre seg over. Bagasjerommet er flatt, har stor lukeåpning og lav lastehøyde. Sammen med seter som er lette å legge ned sørger for at man lett kan utnytte bagasjeplassen i Legacy. Men det er vel heller tvilsomt om du greier å fylle de 750 liter som står til din disposisjon. Sammenliknet med konkurrentene er det ikke mange som greier å hamle opp med Legacy når det kommer til bagasjeplass - den største utfordringen byr Mazda på med sine 537 liter i 626 stasjonsvogn.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.