Hele prøvekjøringen

"Folkebilen" er visstnok en definisjon på en stasjonsvogn med firehjulstrekk, men i motsetning til Suzuki greier ikke Toyota å tvinge prisen på Corolla stasjonsvogn med firehjulstrekk under 200.000 kroner.

Publisert

Designet er mildest talt merkelig, men vi må tilstå at Corolla stasjonsvogn er den minst anonyme av Toyota-modellene. Det er ikke sikkert at det i denne sammenhengen er en fordel, for det er svært delte meninger om hvorvidt stasjonsvogna er særlig pen eller ikke.

Vi lar - denne gang - bildene tale for seg, og ber leserne om å gjøre seg opp en egen mening om akkurat dette.

Uansett - Corolla stasjonsvogn er en solid bil, bygget på kjente tekniske løsninger. Modellen med firehjulstrekk skiller seg fra de andre modellene i serien ved at bilen utelukkende leveres med 1,8-liters motor. Effekten på 1,6 og 1,8-literen er den samme, men sistnevnte har høyere dreiemoment.

Tørst i byen

Og det kan sannelig trenges. For firehjulstrekken er ikke den mest avanserte løsningen på markedet - en helt standard viskosekobling fordeler drivkraften ved behov, men sørger også for at det trekker på alle fire hjul samtidig - hele tiden. Det fører til et høyt forbruk - spesielt registrerte vi høyt forbruk ved bykjøring, der snittet lå på 1,1 liter pr mil.

Det er for høyt for en moderne bil.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.