Fra sjåførens synspunkt er det svært lite å utsette på 9-3'en. Bilen er lekker å se på, den er støysvak, komfortabel og trygg på veien - og den råsterke turbodieselen sørger for at landeveieskjøringen går effektivt og rimelig unna.
Saab tviholder på en etterhvert nokså foreldet plattform og karosserikonsept som imidlertid ikke kan ta opp kampen mot mange av dens naturlige konkurrenter i mellomklassen.
Plassutnyttelsen i bilen er nemlig godt under middels, og da hjelper det heller ikke at kupeen er designet slik at den virker enda mer intim enn den egentlig er.
Topp komfort
Den lille svenske bilprodusenten har ett og annet å lære bort om ergonomi til svært mange bilprodusenter. Førersetet er glimrende, det gir god støtte over det hele, og ikke minst til den øvre delen av ryggen. Forsetene i Saab 9-3 er blant de eneste der hodestøtte faktisk er en hodestøtte, det er fullt mulig å la bakhodet hvile mot støtten slik at øvre del av ryggen får sårt tiltrengt ro og støtte på lengre turer.
Førermiljøet er dessuten eksemplarisk med hensyn til bryternes plassering og størrelse. Selv om det er mange knapper å holde styr på, er de såvidt store at det alltid er enkelt å finne frem, radioen er et kapittel for seg - mer eksemplarisk betjening er det vondt å finne.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger