Det er ingen normal morgen på Alexander Kiellandsplass i Oslo. Travle forretningsmenn stopper opp og kikker, trøtte pendlere på Oslo Sporveiers linje 21 til Aker Brygge sperrer øynene opp og en Porsche 911 skjønner at den har møtt sin overmann.
På landet
Luften over panseret vibrerer av varmedisen fra den store V8eren som går ujevnt på tomgang.Det lille lærrattet ligger perfekt i hånden og den korte gearspaken med aluminiumskule glir inn i første. I det lyset skifter fra rødt til grønt og clutclammellene igjen får kontakt, vender Griffithen og vi nesen mot landet.
For det er her en TVR Griffith 500 trives, på krokete småveier hvor man kan nyte draget fra åtteren - og ikke minst lyden.
Brutal
Griffith 500 er kjemisk fri for nymotens tekniske løsninger og krever mye av føreren. Her finner man ikke kollisjonsputer, blokkeringfrie bremser eller antispinn. I denne bilen er det du som er sjefen, og gjør du en feil får du svi. For med en tomvekt på 1.060 kilo, 350 hestekrefter og 500 Nm i dreiemoment sitter du i noe av det raskeste på fire hjul.
Denne bilen spinner på tredjegearet dersom du ikke er forsiktig, på brostein mister bakdekkene i dimensjonen 245/45 ZR - 16 grepet lenge før du rekker å tråkke gassen i bunn og på våt vei våger vi ikke å tenke på hvordan denne bilen ville oppført seg.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger