Men selv om det er typisk fransk å lage fornuftige stasjonsvogner, er Xsara en av de minst franske bilene Citroen noensinne har produsert. Det har både sine positive og negative sider. Positivt i den forstand at bilen har en finish og kvalitet som ligger på samme nivå som konkurrenter fra Eurpoa og Japan. Positivt i den forstand at noen av de særfranske løsningene er borte en Xsara er like lett å venne seg til som en hvilken som helst annen konkurrent i Golf-klassen.
Og både positivt og negativt i den forstand at bilen skiller seg lite fra sine konkurrenter. Akkurat nå er det særlig Xantia som skiller seg ut i Citroens produktlinje det er nemlig en bil som er vesentlig forskjellig fra sine konkurrenter i mellomklassen den har kvaliteter ingen andre biler kan tilby med hensyn til design, komfort tekniske løsninger (hydraulisk fjæring og Activa-systemet som motvirker krenging). Slike løsninger har ikke Xsara. Kall det mindre særfransk, kall det mindre sjarm. Det kan likevel ikke få oss til å se bort fra at Xsara 1,6 stasjonsvogn er en meget god bil.
Motor med skyv
I tidligere tester har vi kritisert Xsara hovedsaklig fordi bilene vi har testet har hatt litt for lite motorkraft. Denne gangen er det PSAs 1,6-liters motor med 90 hk som sitter under panseret, og dermed må vår kritikk på dette området forstumme.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger