Men det er ikke særlig overraskende at en slik bil koster mye penger. Vi omtaler tross alt en bil som er rett over 5 meter lang og nesten 2 meter høy og bred (lengde/bredde/høyde er 501/193/186 cm.)., og som har en egenvekt på 2,2 tonn. Med disse yttermålene er den faktisk den største av terrengbilene på det norske marked, med unntak av Chevrolet Suburban.
Den er også en av de kraftigste. Motoren en 2,8-liters turbodiesel utvikler bare beskjedne 130 hk, men dreiemomentet er 252 Nm. Nissan har med andre ord ikke tatt ut maksimalt av denne motoren, men dreiemomentet er tilgjengelig over stort sett hele turtallsregisteret, og har dermed en fantastisk evne til å ta seg frem i terrenget.
King of the off-Road
Og det skal mye til for å stoppe en Patrol. Bilen kjøres riktignok normalt bare med bakhjulstrekk, men når det uveisomme terrenget begynner, kobles firehjulsrift med høy eller lav utveksling inn. Og holder ikke det, kan man legge inn differensialsperren på bakakselen. På fordekkene kan man dessuten manuelt koble inn frihjulsnav på hvert dekk. Mer spesielt er det elektronisk styrte stabilisatorstaget bak. Her har Nissan virkelig løst et problem som normalt fører til at gode terrengbiler er dårlige på vanlig vei.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger