Hele prøvekjøringen

Når Audi lager stasjonsvogn heter de Avant, men å tro at A4 Avant er et pakkesel er et feilgrep. Dersom man ikke legger ned setene i Avanten har bilen mindre bagasjeplass enn hva man finner i sedanutgaven.

Publisert

Audi A4 er ingen dårlig bil, og dersom du trives bak rattet er sjansene store for at du vil ta den lengste veien hjem. Men du vil ikke gjøre det i en 1,6-liter.

For selv om A4 ikke hører til de tyngste bilene så har sannelig 1,6-literen mer enn nok å dra på. En A4 med ryggsekk veier nemlig 1280 kilo uten last - men med føreren inkludert. Med fullt bagasjerom og fem personer i bilen øker vekten til 1755 kilo, som er bilens maksimale totalvekt. Med 100 hestekrefter under panseret sier det seg selv at du ikke akkurat har flust med krefter.

Lavt støynivå

Det som redder Audien er at den er lavt gearet. Derfor greier den akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen på 11, 9 sekunder. Støymessig gjør motoren lite av seg ved vanlig kjøring, men du hører det godt når turtallet begynner å stige.

Heller ikke dekk- eller vindstøy er noe stort problem i A4 Avant. Det hele går stille og rolig for seg, hvilket er gledelig.

Bagasjeplassen ikke av de beste

Et paradoks er det jo at bagasjeplassen i A4 Avant er mindre enn plassen i sedanutgaven. Og at Avanten ikke er noe pakkesel illustreres godt av at hver person bare har lov til å ta med seg 35 kilo bagasje dersom det er fem personer i bilen. Maksimal nyttelast er 550 kilo.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.