Hele prøvekjøringen

Det var tungt å levere tilbake nøklene til "vår" Peugeot 106 GTi. Sjeldent har vi kjørt en bil som er mer rampete - som krever så mye av sin sjåfør - men samtidig leverer så mye tilbake.

Publisert

Peugeot 106 GTi er ingen lettkjørt bil. Den er ikke for noviser, til det krever den for mye. Samtidig er den ikke bilen for de som syntes Schumacher, Häkkinen og resten av gutta i Formel 1 kjører for sakte. En Peugeot 106 GTi skal nemlig behandles med følelse, presisjon og respekt. Den forlanger at du vet hva du driver med - ellers snur den seg og fiker til deg.

Rampete

Derfor er det så befriende herlig å kjøre 106 GTi, for blant alle de etterhvert så perfekte bilene som finnes langs våre veier oppfører denne seg som en guttunge i puberteten.

Dersom du kommer for fort inn i en sving understyrer bilen, men slipp gassen og bilen begynner å overstyre. Fryktelig skummelt dersom du ikke vet hva du driver med, fantastisk morsomt når du greier å utnytte det.

120 Hk holder

En Peugeot 106 er ikke stor, det er derimot motoren som er å finne under panseret. Fra fire sylindre og 1,6 liters slagvolum utvikler den 120 hestekrefter, det gjør bilen mildt sagt munter. Over 4.000 omdreininger i minuttet synger motoren entusiastisk, og sørger for at den lille Peugeoten blir en vill krabat.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer