Coupemodeller er i skuddet, og alle bilfabrikanter med respekt for seg selv skal ha en coupe på modellprogrammet. Peugeot har sin linjelekre 406, Mercedes sin CLK, Renault sin Megane og Citröen har nettopp fått sin Xsara - alle er de biler for de som setter utseende foran brukervennlighet.
Ikke for kjernefamilien
Fellesnevneren for Coupeer er at de er langt mer upraktiske enn sine femdørs søsken, først og fremst fordi to av dørene mangler. Xsara Coupe er ikke noe unntak i så måte.
Innstigingen til baksetet er kronglete, men plassen der bak er overraskende bra dersom man ser bort fra takhøyden. Den blir nemlig litt i snaueste laget dersom man rager noe særlig mer enn 1.80 over bakkenivå. Derfor er ikke Coupe bilen man kjøper til småbarnsfamilien, da velger man heller en 5-dørs kombikupe.
1,4-liter passer dårlig
Det er en sportslig snert over Coupeer, også Xsara Coupe. Motoren på 1,4-liter og 75 hester blir derfor i minste laget. Bedre valg er nok 1,6 eller 1,8-literne. Virkelig sportslig blir det ikke før man setter seg bak rattet i Xsara Coupe VTS. Denne er - som eneste utgave i Xsara-serien - utstyrt med en 2,0-liters motor på 167 hester.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger