
Panseret på den nye 3-serien til BMW er langt, her er det meningen at seksylindrede motorer skal rå grunnen. Derfor er det mye plass til rådighet når to av sylinderne mangler - det virker nesten som om den minste motoren mistrives der den desperat forsøker å krype under torpedoveggen.
Sannheten er at motoren slettes ikke har noe å skamme seg over, for en mer trekkvillig og kultivert firesylindret motor skal man lete under mange pansere for å finne. Aldri virker den anstrengt, selv nærmest håpløse oppgaver - som å akselerere fra 1.000 omdreininger i femte gear - går den igang med uten å protestere.
Høye turtall fikser også motoren uten problemer, klatreturen opp mot rødmerkingen blir aldri stressende, eller ukultivert. Bensinforbruket er også lavt. Et forbruk på 0.68 liter per mil er ikke galt, når ruten bestod av alt fra motorveier til bykjøring og svingete landeveier.
Nydelige kjøreegenskaper

Bilens kjøreegenskaper er også i en klasse for seg. Nøytrale og forutsigbare, nesten på grensen til det kjedelige. Borte er den litt rampete oppførselen som eldre 3-serier var belemret med, tilbake er et chassis som oppfører seg eksmplarisk - også under ekstreme påkjenninger.
Noe av skylden for dette skal man tillegge elektronikken. 318 i er nemlig utstyrt med antispinn som standard, og varsellampen på dashbordet viste med all tydelighet at den måtte jobbe overtid når gravitasjonskreftene begynte å ta overhånd. Derfor skrudde vi den av og forsøkte igjen. Litt mer rampete denne gangen, men fortsatt nydelig balansert.
Trass i at 3-serien liker å flørte med de fysiske lover, har den heller ikke noe imot å gli avgårde på den slette og fine landevei. Fjæringskomforten er upåklagelig, de fleste ujevnheter forseres uten at det blir ukomfortabelt - kun de verste dumpene klarer å snike seg forbi hjupopphenget og inn i kupeen.
Støynivået er også behagelig, motoren hører man ikke ved vanlig kjøring, og vindsus er det ikke. Irriterende er det derimot at BMW ikke har lagt ned mer arbeid i å isolere hjulstøy.
Bedre plass

Ergonomisk stiller også bilen i en egen klasse. Kjørestillingen er behagelig og alle brytere sitter plassert innen rekkevidde. Plassen foran er også bra. Et av de store fremskrittene BMW har gjort med denne utgaven av 3-serien er at plassen i baksetet har vokst. Nå får selv voksne personer plass på bakerste rad. Takhøyden kunne allikevel vært bedre. Det er ikke noe problem når man sitter vanlig, men dersom man skulle bli påkjørt bakfra treffer hodet taket før det treffer hodestøtten.
En BMW 318 i koster 288.000 kroner, omtrent det samme som sine tyske konkurrenter. Hvem av de som er best er vanskelig å si, men at BMW har lagt inn ett sterkt bud er det ikke noe tvil om.
Plass: Stort bagasjerom som er lett å utnytte. Plassen både foran og bak er bra.
Drivlinje: Nydelig motor og gearkasse
Pris og utstyr: Utstyr og pris på linje med konkurrentene.
På veien: Gode kjøreegenskaper. Komfortabel.
I byen: Rimelig oversiktig karosseri. Lettkjørt.