Hele prøvekjøringen

Den er ikke akkurat noen sprinter, den minste stasjonsvognen fra Peugeot – til gjengjeld scorer den høyt på andre verdier. Den er komfortabel som få og har plass i massevis – og med en prislapp på rett under 200.000 kroner er den et attraktivt alternativ for småbarnsfamilien.

Publisert

Peugeot 306 stasjonsvogn er raus og rommelig, men det er i første rekke fleksibiliteten som imponerer. Med baksetet i bruk sluker bagasjerommet 442 liter, og det finnes en rekke detaljer der bak som sørger for at bagasjen holdes på plass. Med baksetet nedfelt øker volumet til enorme 1512 liter. Det finnes riktignok konkurrenter som kan håndtere enda mer bagasje. Men enten er de dyrere, eller de ser ikke ut som vanlige stasjonsvogner.

Treg og trygg

1,6-literen som vi testet er ingen racer – spesielt ikke fra stillestående. Men når bilen først har kommet seg i fart, har vi lite å utsette på motorens ytelser. Den er rimelig fleksibel og kvikk nok til å foreta en forbikjøring i ny og ne. Ved landeveiskjøring er bensinforbruket på et akseptabelt nivå, men ved bykjøring er det litt i høyeste laget, rett over 1 liter pr mil er påkrevet.

Vi er imidlertid ikke så godt fornøyde med gearkassen – for det første fordi den mangler litt presisjon, men også fordi utvekslingene er i drygeste laget. Motoren er sikkert tilstrekkelig til å dra bilen opp seige motbakker selv om bilen har litt last om bord. Men er utvekslingen for lange, må man likevel geare opp for å hente frem kraftreservene. Det burde være unødvenig, og bidrar dessuten til et noe høyere bensinforbruk.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.