Hele prøvekjøringen

Det hvisker stille der fremme. Stille - nærmest saktmodig skrider vi fremover mellom kornåkre og bjerketrær på Hurumlandet. Lukten av natur - i dette tilfellet nøttetre og nytt skinn - stammer imidlertid ikke fra omgivelsene utenfor bilen.

Publisert

På et øyeblikk blir idyllen brutt. Et kort og konsist trykk på gasspedalen, og de åtte sylindrene våkner til liv. Kosepusen er på et blunk forvandlet til en villkatt. En Jaguar. Det er ikke 284 hester under panseret, men 284 illsinte, langbente og smidige sorte katter der fremme.

Kattetemmere kommer i mange fremtoninger. Jaguaren temmes heldigvis av meget effektive bremser, og ikke minst av en elektronisk anti-spinnkontroll. Viktigst av alt er kattetemmeren i bakhodet til sjåføren - heldigvis slipper vi å få bruk for elektronikken på vår testrute.

Vide grenser

De aller fleste av oss - og i alle fall på veier av norsk standard og med norske fartsgrenser - vil da heller aldri være i nærheten av å kunne kjenne på hva denne bilen har å by på, i alle fall om man ikke skal bryte de fleste bestemmelsene i Vegtrafikkloven. Heldigvis.

For selv om vår testbil sto på nokså myke piggfrie vinterdekk skulle det svært mye til før bilen begynte å protestere. Og når det skjedde, skjedde det rolig og avbalansert, uten noen som helst form for dramatikk.

Avslappet komfort

Men Jaguaren kan også nytes i rolig tempo. Den har en komfort som overgår de aller fleste sportsbiler - med mindre man blir hensatt i baksetet. Hvilket undertegnede gjorde, så jeg vet hva jeg snakker om. Baksetene ser i utgangspunktet komfortable ut, og er det sikkert med mindre man ikke er høyere enn 160 cm.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.