Hele prøvekjøringen

Nissan Primera er designet for europeere. Derfor bør vi bli fornærmet når vi ser den. For skal Primera gjenspeile den europeiske smaken hva gjelder design, er bilen er signal på at vi, som europeere, er fryktelig kjedelige.

Publisert

Primera er en populær bil og det er det flere grunner til. Blant annet at bilen er praktisk, samtidig som den besitter kjøreegenskaper man knapt finner på andre biler i denne klassen. Men selv om bilen nyter en viss popularitet, er det underlig at ikke Nissan har gjort noe med utseendet på bilen når de lanserte generasjon nummer to.

Inspirert av lego

For bilens utseende er et langt gjesp. Og da tar vi høyde for at karosseriet er spennende i forhold til interiøret i bilen. Dashbordet er klumpete og uformelig. Store, sorte, plastflater gjør sitt beste for å gi ett inntrykk av at dette er lite forseggjort - noe det ikke er. Men det er oversiktlig og funksjonelt. Knapper og brytere sitter logisk plassert og er i tillegg store. Men det er litt synd at interiøret i bilen mest minner om en regntung høstdag.

Kjøreglede på topp

Allikevel kommer våren fort i Primera. Vri på nøkkelen og vekk de 130 hestekreftene som motoren på to liter greier å mobilisere. Legg inn første gear og finn en svingete veistump. For mens designavdelingen fikk fri når siste generasjon Primera ble klekket ut, jobbet avdelingen for hjuloppheng på overtid.Egentlig hadde Nissan ikke trengt å gjøre noe særlig med hjulopphenget, det var egentlig bra nok som det var. Nå har det blitt bedre. Selv når bilen står på piggdekk er kjøreegenskapene i toppklasse. I raske svinger virker det som om bilen klorer seg fast i underlaget.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.