Helt elektrisk Volvo C30

Dette er en svært uordinær Volvo.

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Av og til får man anledning til å kjøre fremtidsbiler, og her sitter jeg da, bak rattet på den helelektriske C30 BEV (Battery Electric Vehicle). Den kommer først på markedet i 2014. Det meste er til å kjenne igjen. Instrumentpanelet vitner likevel om noe spesielt. Her er det wattmeter og et noe begrenset speedometer, i stedet for turteller og oljetrykksmåler. Vi er på Volvos egen testbane i Göteborg, og jeg gir gass. Det rører seg, men det kommer ikke en lyd.

Ikke første forsøk

Første gang jeg kjørte en bil fra Volvo på strøm var i 2001. Volvo S80 ISG het vidunderet, en bil som var en fullverdig hybrid allerede den gang. Likevel kom den ikke i produksjon.

– Det skyldes rett og slett finansielle årsaker, forteller Patrik Larsson, Volvos ”batteriguru”. Han har vært med Volvo i all den tid de har forsket på å blande strømdrift inn i bilene sine. Patrik forteller at de har kjørt S80 ISG som studiemodeller i trafikken helt til nylig. Nå er den godt plassert i kjelleren for bevaring, men Patrik Larsson er mer spent enn noen gang.

– I fjor fikk vi vite at vi kan sette C30 i produksjon som ren elbil, forteller han med et stort smil om munnen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer