Helt ny dekkteknologi

Bridgestone mener å ha funnet opp hjulet på nytt.

Bridgestone har funnet en ny måte å konstruere dekk på.
Bridgestone har funnet en ny måte å konstruere dekk på. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

i Tokyo: Et dekk kan ikke vare evig, selv om dekkprodusentene har metoder på lur. Nå er det Bridgestone som melder at de forsker på en ny type dekk. Å punktere skal snart høre fortiden til, for de fleste dekkleverandørene forsker nå på punkteringsfrie, ja til og med selvreparerende dekk.

Bridgestone lanserer denne uken sin versjon av samme tema, under Tokyo Motor Show, der DinSide er til stede.

LES TEST AV ÅRETS VINTERDEKK 2011

Erstatter luften

Det som i stor grad er nytt med Bridgestone sitt nye dekk er at det ikke baserer seg på luften i dekket på samme måte som dagens dekk gjør. Her er det satt inn bærende struktur i form av en slags eiker i termoplast mellom innerste og ytterste bane på dekket. Dette betyr at dekket ikke har samme form som før, men er et fullstendig lukket kammer, også når det ikke sitter på felgen. Se dekket reparere seg selv

Mangel på råvarer

En av grunnene til at Bridgestone velger denne løsningen stammer fra råvaremangel på gummi. Et dekk vil i fremtiden bestå av mer eller mindre syntestiske materialer, og her har altså Bridgestone brukt termoplast i den delen av dekket som ikke er i kontakt med veibanen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer