Helt ny Discovery

15 år er det siden dagens generasjon Land Rover Discovery ble lansert.

Publisert
Sist oppdatert

Det er over to ganger normal livslengde for en bilmodell, og alderen tynget Discovery i ett marked med betydelig flere konkurrenter enn i 1989. Discovery var den gang ment som et rimelig alternativ til Range Rover, og lånte mye av delene fra storebror.

I dag er det omvendt, den nye plattformen Discovery 3 er bygget på vil antakeligvis bli brukt som plattform for neste bil med Range Rover i navnet. Nye Discovery er ikke bygget på ramme, det er vanskelig å få til de kjøreegenskapene på vei kundene forventer med en slik konstruksjon. Den skal likevel være stiv nok til å klare seg i terrenget.

Kontrollerbar elektronikk

Det er ett naturlig steg fremover Land Rover tar med sitt ”Terrain Respons”-system. Elektronikken er elsket og hatet i terrengbiler, og oftest er problemet at de som har finstilt systemer som motorstyring, girkassestyring, luftfjæring, elektronisk stabilitetssystem og antispinn ikke har sett for seg alle mulige og umulige situasjoner kundene kan ende opp i. Med Terrain Respons er makten over elektronikken delvis tilbake hos bilføreren. Systemet er bygget opp rundt forskjellig programmer for forskjellige forhold, og det er opp til bilføreren å velge den innstillingen som passer best med de utfordringene hun eller han står overfor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer