BMW 2-serie Gran Coupe er en splitter ny modell fra BMW. Med coupé-linjer og rammeløse dører skal den være et linjelekkert alternativ til Mercedes CLA og Audi A3.
Gromversjonen
Den er tilgjengelig med tre motorvarianter. 218i har en tre-sylindret 1,5 liter på 140 hester. 220d har en 4-sylindret toliters diesel på 190 hester.

Vi kjører toppmodellen M235i xDrive. Den har den sterkeste toliteren som BMW noensinne har produsert. Med 306 hester og 450 Nm er spesifikasjonene som snytt ut av nesa på dens naturlige konkurrenter: Audi S3, Mercedes-AMG CLA 35 og Golf R.
8-trinns sportsautomat og firehjulstrekket xDrive er standard. Bedre blir det ikke.

Forlenget 1-serie
Den er bygget på småbilplattformen til 1-serie, men har fått bagasjeromslokk og 21 cm mer overheng over bakhjulene. Bagasjerommet har økt fra 380 til 430 liter, men bakluka gjør bagasjerommet mindre tilgjengelig.
Bakseteryggene kan deles 40/20/40, og det er svær plass under bagasjeromsgulvet.

Den skrånede taklinja gjør det umulig for lange folk å sitte baki. Undertegnede på 189 cm skaller i taket og får knærne i setet og får en litt artig exit ut av bakdøra. Men faktum er at biler i C-segmentet nå er blitt såpass store at familier på fire kan klare seg med plassen.
Med så mye hester og utstyr har den potensiale til å bli familiens sportsbil, entusiastbil og familiebil i en og samme forpakning.

Derfor forventer vi det lille ekstra når vi setter oss inn. Vi fyrer vogna og setter den i Sport. Til nå har 2-serien, som ble skilt fra 1-serien i forrige generasjon, hatt sekssylindrede toppmodeller. Her vil du alltid måtte nøye deg med toliteren.

TEST: Ny tøffing i klassen
BMW har prøvd å kompensere en kul og sportslig lyd her, men vi finner ingen referanse til god gammel sporty firerlyd, bare en kunstig fremstilt brumming som minner om en hardt presset pappmotor.
Du får riktignok litt raping og gurgling hvis du kjører litt hardt i Sport-programmet, men man får nesten lyst å lydtune litt på egenhånd.
Går bra, men …
Motoren er helt nydelig. Du hører litt turboblås fra 2000 omdreininger. Det er da den kommer til liv. Deretter kommer den bare mer og mer, med et lite krafttak på 4000 omdreininger.

0-100 km/t på 4,9 og toppfart på 250 sier egentlig sitt om det.
Men der stopper egentlig moroa også. Selv om man får sportsautomat med på kjøpet halter samspill med motor, girkasse og gasspedal.

BMW bruker en haug med kjøreprogrammer. Eco Pro med to valg, Comfort og Sport med to valg. Det er, styring, gir og motorkarakteristikk som endres.
Bilen starter alltid i programmet Comfort. Det er et schizofrent program som både prøver å være økonomisk og sportslig, omtrent på samme tid.

Den holder turtallet lavt, men når du skal opp i fart og trykker på gassen, får man følelsen av at den ikke helt bestemmer seg for om den skal bruke momentet eller gire ned. Den gjør alltid det siste og da går den fra lat til overivrig … hver gang.
Den bykser av gårde, mer enn man egentlig har tenkt, slik at man må gå av gassen igjen. Man klarer rett og slett ikke å styre ønsket gasspådrag og girvekslinger selv og da blir samspillet og moroa borte.
Gir man gass og kjører aktivt, funker ting greit, men aller best dersom du bruker padlene bak rattet. Men da er det strengt tatt du som bestemmer det meste, så da skulle det bare mangle.

TEST: Det smarteste BMW-kjøpet
Det er totalt fravær av motorbrems. Her må man bruke bremsepedalen i nedoverbakkene. Et sprang på 1500 omdreininger fra 2. til 3. gir gjør at man unngår å gire ned fordi turtallet blir helt latterlig.
Styringen er vanvittig sportslig, og man trenger nesten ikke å bevege på rattet i sving. Det er digg når veien kroker seg og asfalten er flat som blikkstille vann.
Men med vinterhjul, som tross alt ikke er bredere enn 225/50R18 på alle hjul, på sporete norske veier, er den slitsom å holde på rett kurs, særlig under akselerasjon. Det er overraskende siden den tross alt trekker på alle fire, multilink bakaksel, diff i forstillingen og et antispinnsystem som skal gi litt slipp og mer kjøreglede.

Mer stæsj, please

Hovedkonkurrenten
Vi sitter sportslig i 12-veis elektriske sportsstoler, med uttrekk på sitteputa. Testbilen har skinnseter. Standardstolene i alcantara er kulere, synes vi, og man klarer seg med manuell innstilling. Da sparer man noen kroner også. Vi skulle gjerne kunne stille setet ennå lavere. Rattinnstillingene er generøse.

Dashbordet har samme funksjoner som hele modellrekka. Den har matte flater, enklere pyntebelysning og mindre skjermer enn i de større bilene. Men vi elsker e-Drive-hjulet. Du velger selv om du bruker hjul, styreflate, berøringsskjerm eller håndbevegelser.

Vi skulle blitt litt mer minnet på at vi kjørte en M-modell og savner turtelleren og speedometeret man får i de ekte M-modellene, samt mer M-stæsj inni. Og gjerne en større girskift-indikator, men får en liggende turteller i ruta i Sport-modus.
Hvorfor?
Men det største spørsmålet man egentlig sitter igjen med er, hvorfor skal man egentlig kjøpe M235i Gran Coupe?
Testresultat
BMW M235i xDrive Gran Coupe
Kul look, stort bagasjerom
Ikke kul nok, dyr og mangler kjøredynamikken vi er vant med.
Smaken er som baken, men er designen spesielt sporty og vellykket? Hekken virker høy, og hjulene ser små ut. Det bør de ikke gjøre på en sporty modell.
Modellen vil få skarp konkurranse fra Mercedes, som nylig annonserte at alle CLA-modeller blir levert som ladbar hybrid. Dessuten Topper konkurrentene med versjoner på over 400 hester. Der vil trolig ikke BMW ha noe å parere med på det første.
Startprisen på den spreke M235i xDrive er 630.100 kroner
Vår testbil, som hverken har adaptiv fartsholder eller ryggekamera, men har det meste ellers, koster 773.700 kroner. Da blir det plutselig veldig fristende kikke på 3-serien i staden. Den er bare 20 cm lengre og er omtrent like høy og bred. Dessuten er den betydelig morsommere bak rattet.
Den marginalt svakere ladbare 330e xDrive Touring, som kommer med bakhjulstrekk, har til sammenligning en startpris på 460.300 kr, altså 230.000 kroner billigere. Den har riktignok 20 liter mindre bagasjerom, men er bedre på alt det andre.
BMW M235i xDrive Gran Coupe
Motor: | R4 16v, turbo, Bensin |
Slagvolum: | 1998 ccm |
Effekt - o/min : | 306 hk / 5000 |
Dreiemoment - o/min: | 450/ 1750 |
0-100 km/t: | 4,9 sek |
Toppfart: | 250 km/t |
Forbruk WLTP: | 0,76 l/mil |
CO2-utslipp WLTP: | 176 g/km |
Tankvolum: | 50 liter |
L/B/H: | 453/180/142 cm |
Akselavstand: | 267 cm |
Dekkdimensjon: | 225/40R18 |
Bagasjerom: | 430/1200 liter |
Egenvekt: | 1570 kg |
Pris fra kr.: | 630.100 |
Pris testbil kr.: | Ca 773.700 |
