Helt ny Peugeot 308

Vi rakk såvidt å publisere et datagenerert bilde av neste 308 før Peugeot slapp ut de offisielle bildene.

Her er nye Peugeot 308. For første gang i historien bruker Peugeot samme nummer på en helt ny bil som på forgjengeren. Bilen er like stor som utgående 308, men er mye lettere og har større bagasjerom. Den er med andre ord bedre rustet til å gå i strupen på sin argeste konkurrent: VW Golf. Foto: Peugeot
Her er nye Peugeot 308. For første gang i historien bruker Peugeot samme nummer på en helt ny bil som på forgjengeren. Bilen er like stor som utgående 308, men er mye lettere og har større bagasjerom. Den er med andre ord bedre rustet til å gå i strupen på sin argeste konkurrent: VW Golf. Foto: Peugeot Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Våre spionfotografer fra Automedia traff godt med det manipulerte bildet vi publiserte nå i helgen: Her er nye Peugeot 308. Derimot traff de mindre godt med hensyn til vektreduksjonen, som de anslo til 70 kilo. Det er ikke dårlig i seg selv, men Peugeot annonserer nå en reduksjon på hele 140 kilo.

Byggesett-plattform

Nykommeren fra Peugeot er, i tråd med tidens ånd og i likhet med VW Golf-familien, basert på en ny og såkalt modulær plattform. Denne har fått navnet EMP2, som står for «Efficient Modular Platform», og skal brukes i biler i kompakt- og mellomklassen med tverrstilt motor, og for- eller firehjulsdrift. Denne plattformen sørger alene for halvparten av den totale vektreduksjonen, det vil si 70 kilo.

Mål: Slå Golf

Referansen er helt tydelig VW Golf, som i dag fremstår som en klar ener i denne klassen. Derfor gjelder det for Peugeot å gjøre det enda bedre enn tyskeren på noen nøkkelpunkter. Vektreduksjonen har vi nevnt - Golf fikk sin masse redusert med opptil 100 kilo. Bagasjerommet er et annet punkt med forbedringspotensial, og også her hevder Peugeot å gjøre det bedre enn Volkswagen med et lastevolum på hele 420 liter. Det er faktisk 40 liter mer enn i VW Golf - som på sin side hadde øket sitt lasterom med 30 liter fra forrige generasjon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer