Helt ny Skoda Octavia RS

Dette er tidenes raskeste Octavia.

SINT FAMILIEBIL: Nye Octavia er en fullverdig familiebil. Nå kommer den i en svært så sportslig utførelse. Det er tredje generasjon Octavia RS, som stiller med 220 hestekrefter (bensin) eller 184 (diesel). Foto: Skoda
SINT FAMILIEBIL: Nye Octavia er en fullverdig familiebil. Nå kommer den i en svært så sportslig utførelse. Det er tredje generasjon Octavia RS, som stiller med 220 hestekrefter (bensin) eller 184 (diesel). Foto: Skoda Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

På Skoda-språket er RS det samme som GTI. Nå lanserer den tsjekkiske bilprodusenten den hittil sprekeste bilen i Octavia RS-serien.

Den er basert på den helt nye Octavia, noe som i seg selv er et utmerket utgangspunkt. Vi har for vår del skrytt mye av den nå voksne familiebilen.

Les vår test av nye Skoda Octavia her!

Bensin eller diesel

I motsetning til konsernfetter VW, som lanserer en Golf GTI og en GTD, slår Skoda sammen de to modellene under RS-paraplyen. Det betyr at den kommer i to motorversjoner: En bensindrevet 220-hesters TSI og en dieseldrevet 184-hesters TDI. Bensinversjonen greier 0-100 kilometer i timen på 6,8 sekunder med sekstrinns manuell girkasse. Turbodieselen trenger 8,1 sekunder på samme øvelse. Toppfarten er henholdsvis 248 og 232 kilometer i timen. Det betyr at RS med bensinmotor er den hittil raskeste Octavia som kommer på markedet.

Skoda Octavia RS leveres standard med sekstrinns manuell girkasse, men tilbys også med sekstrinns DSG (såkalt dobbelkløtsj-automat).

Fornyet Skoda Superb kommer som 2014-modell

Sportslig satt opp

RS er senket 1,2 centimeter sammenlignet med standard Octavia, og har fått en noe frekkere styling. Den leveres med sportsunderstell som standard. ESP-systemet inkluderer XDS, som er den elektroniske differensialsperren fra Volkswagen, som også eier Skoda. Målet er selvsagt bedre veigrep og å begrense understyring. Octavia RS kan også leveres med en såkalt progressiv elektromekanisk styring. Den skal gi mer effektiv styring ved å gi like mye svingeffekt med mindre rattutslag.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer