Sjuende generasjon Golf ble presentert i november i fjor. Den etablerte etter vår mening en ny standard i klassen, og den ble da også belønnet med terningkast seks i vår første test.
Nå kommer Golf Variant, stasjonsvognen som er blitt større, sikrere og - regner vi med - mer komfortabel enn den utgående versjonen.
Les vår test av forrige VW Golf Variant her.
Passat-alternativ for mange?
Golf stasjonsvogn er større enn forgjengeren, og det merkes først og fremst ved at bagasjerommet har vokst med 100 liter - til 605 liter.
Det er faktisk like mye som i VW Passat!
Utstyrsnivået er også mer omfattende enn før, med de samme løsningene for komfort og sikkerhet som i kombien. Listen med ekstrautstyr er selvsagt omfattende nok til å muliggjøre individuell tilpasning etter kundens behov og ønsker.
TEST: VW Passat
– Vi har store forventninger til ny Golf stasjonsvogn, sier direktør for Volkswagen i Norge, Ulf Tore Hekneby.
– Den tilbys med mer utstyr enn forgjengeren. Av nytt standardutstyr kan vi nevne både tretthetsvarsling, Pre-crash kollisjonsbeskyttelse, multikollisjonsbrems, elektronisk parkeringsbrems med bakkestartassistent og et system som forhindrer tanking av feil drivstoff.

Oppjustert utstyr
I tillegg lanseres den nye generasjon radio og navigasjonssystemer som i femdørs Golf. Dette innebærer at samtlige nye Golf stasjonsvogn som selges i Norge vil få den mest avanserte radioen "Composition Media" som standard. Denne radioen er utstyrt med stor touch-screen fargeskjerm, DAB+, blue-tooth integrasjon og 8 høyttalere. På Comfortline finner vi blant annet Climatronic, 2-soners klimaanlegg og skinnratt. Highline er nå utstyrt med parkeringssensorer foran og bak, lys & siktpakke, elektrisk innklappbare speil, ambientebelysning og takreling i krom for å nevne noe.
Nedjustert forbruk
Som den "vanlige" og av en eller annen grunn hittil foretrukne Golfen i kombiversjon. er Golf stasjonsvogn også blitt lettere - dette til tross for større innvendig plass, og at den har vokst noen centimeter i lengde og bredde. Vektreduksjonen er også på denne versjonen på opptil 105 kg, noe som skal bidra til lavere drivstoff forbruk og bedre ytelser med raskere akselerasjon og høyere toppfart. Samtidig er forbruket ifølge produsenten redusert, og BlueMotion versjonen med 110 hestekrefter skal oppnå et blandet forbruk på bare 0,33 liter pr. mil og 87 gram per kilometer i C02 utslipp.

Kjente motorer
Golf stasjonsvogn leveres selvsagt med kjente motorer, både TSI bensin og TDI diesel. Innstegsmodellen med bensin er en 105-hesters TSI-motor og den foreløpige toppversjonen er en 140-hesters TSI-motor. Med diesel kan den leveres med en 105-hesters TDI dieselmotor eller i en versjon med 150 hestekrefter. Golf stasjonsvogn kommer i tre utstyrsversjoner: Trendline, Comfortline og Highline. Senere kommer også en såkalt Eco-fuel modell med CNG gassdrift som også er forberedt for Biogass.
– Vi planlegger lansering i Norge i august. Salgsmålene er justert opp, og vi planlegger med omkring 1.500 biler i et normalår. Nå håper jeg vi at vi kan komme i gang med salget så fort vi får prisene bekreftet fra fabrikken, sier Ulf Tore Hekneby.
