Test: Mercedes-Benz EQS 580 4Matic

Helt spesiell

Mercedes-Benz EQS går foran og gjør ting ingen andre elbiler gjør.

TEKNO-ELBIL: Mercedes-Benz EQS framstår som elbilenes S-Klasse som teknologisk flaggskip. Dette er bare noen av finessene. Video: Hans Arne Vedlog, Øystein Bergrud Fossum og Embla Augusta Hjort-Larsen. Klipp: Øystein Bergrud Fossum og Malin Ridder-Nielsen Janssen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Premium-bilmerket Mercedes-Benz har oppnådd hva de færreste bilmerkene har gjort. De har en egen bilmodell som «alle» ser til, en modell som skal gå foran og vise hva det ypperste på markedet har av teknologi, finesse og luksus.

Den bilmodellen heter Mercedes-Benz S-Klasse - S for spesiell. Det er vel og merke ikke noen rimelig bil vi snakker om - ingen bil i det folkelige Golf-segmentet eller en konkurrent til bestselgeren Nissan Leaf.

Tvert imot er det ikke engang hvert år det blir solgt en eneste modell her til lands. Siden årtusenskiftet er det kun registrert 84 eksemplarer i Norge, av modellen som så verdens lys første gang i 1954.

GAMMEL TRAVEL: Mercedes-Benz har skapt et ikon med den store luksusbilen S-Klasse (W126 fra 1979).
GAMMEL TRAVEL: Mercedes-Benz har skapt et ikon med den store luksusbilen S-Klasse (W126 fra 1979). Vis mer

S-Klasse er en påkostet luksusbil som skal tilby det meste av komfort, utstyr og klasse. Det Mercedes har manglet er imidlertid en elektrisk versjon av luksusbilen. Det har vært et hull, både for tyskerne selv og for elbilene generelt.

Helt til nå.

Elektrisk S-Klasse

De siste årene har Mercedes-Benz hostet opp et bra antall elektriske biler. De har lagt bak seg det første spede forsøket med kombikupeen Mercedes-Benz B 250 E, og rappet til med flere fullblods elbiler i EQ-serien.

Først kom EQC for å konkurrere med Audi e-tron og Jaguar I-Pace, så lillebror EQA og familiekassa EQV. Og nå er også luksuselbilen Mercedes-Benz EQS å se på veien (tidlig i 2022 er også EQB her).

Egentlig kunne den gått under navnet Mercedes-Benz EQ S-Klasse, for den nye bilmodellen tjener samme funksjon. Men hva er det som er så bra med denne doningen?

HVA SYNES DU? Smaken er som kjent som baken. Men det er ikke den vi har problemer med her - det er fra siden vi synes Mercedes-Benz EQS ikke er noe vakkert syn. Foto: Øystein B. Fossum

Ingen designbombe?

Men ok. La oss ta det negative først. Dette er langt fra det flotteste Mercedes har laget for øyet, når det kommer til utvendig design. I front ser den ut som forventet av en elektrisk Mercedes - bakfra ser den også bra ut.

Men sett fra siden synes vi EQS med sin lange én-bue-design framstår noe usexy og rar. Men det er nok forklaringer for dette, som ikke handler om hva øynene tenner på.

Noe av årsaken finner vi inni bilen. Førerplassen er betydelig lengre framme enn vanlig, noe som igjen gir ekstra plass bakover. Videre skal bilen dra store fordeler av én-buen med mindre luftmotstand - og derfor også lengre rekkevidde og mindre vindstøy.

Det sagt, smaken er sikkert også her som baken. Det finnes garantert folk som synes det aerodynamiske designet appellerer til dem.

Interiøret i Mercedes-Benz EQS 580 4Matic er herlig. Spesielt med påkostet ekstrautstyr, som skjermen og de behagelige setene (med den ekstremt behagelige nakkestøtten). Foto: Øystein B. Fossum

Stillegående og luksuriøs

Med en gang vi setter oss inn, derimot, åpenbarer det seg et S-Klasse-lignende interiør. En svær tredelt 77 tommer skjerm (denne MBUX Hyperscreen er ekstrautstyr) åpenbarer seg på tvers av dashbordet, mens behagelige seter - med overraskende behagelige hodeputer - tar oss imot.

For den som ikke betaler ekstra for tilvalget, er bilen utstyrt med et 12,3 tommer stort førerdisplay og en 12,8 tommer stående skjerm i midtkonsollen.

Selvfølgelig er det muligheter for massasje, varme og kjøling i framsetene, mens baksetene også har varme og klimasoner.

Bilen er den mest stillegående vi kan huske noensinne å ha kjørt. Vil du spe på med motorlyd er det mulig å få innvendig kjørelyd. Dette systemet tilpasser seg både kjørestil og kjøreprogram. Om vi ønsker det, er en helt annen ting.

Da setter vi heller på en Beethoven-symfoni i det påkostede Burmester-anlegget med 15 høyttalere, og flyter av gårde på veien i symfonisk harmoni. Det er ingen tvil om at også dette er med på å heve inntrykket av bilen, som den berømte prikken over i-en.

Mercedes hevder dessuten at et HEPA-filter skal rense den innkommende og luftbårne forurensningen, som svoveldioksid, nitrogenoksider og lukt. De viser også til en østerriksk test for å verifisere resultatene. Det kunne vært interessant å teste dette ute på bondelandet i gjødslingstida ...

Kjørefølelse - og prestasjoner

Det er imidlertid ingen motsetning lenger i å være svært støysvak og full av krefter. Den om lag 2,5 tonn tunge EQS kan gjøre null til hundre kilometer i timen unna på bare 4,3 sekunder (EQS 580). Den noe svakere EQS 450+ gjør samme øvelse på 6,2 sekunder.

Vår bil, EQS 580, har to elmotorer som til sammen leverer 523 hestekrefter og 855 Nm. Begge bilene har begrenset toppfart på 210 km/t. Uansett hvilken du skulle velge - du skal være treg på pedalen om du ikke greier å foreta effektive forbikjøringer eller komme deg inn på trafikkerte veier med denne elbilen.

Og du trenger ikke være verdensmester i Formel-ett-eller-annet, for EQS er enkel og behagelig å ratte. Kjørefølelsen gir en luksuriøs helhet til alt det andre - stille, mykt, behagelig.

Apropos racerbil-kjøring: I forbindelse med Årets Bil-kåringen kjørte DinSide Mercedes-Benz EQS 580 på Rudskogen Motorsenter. Der fikk elbilen briefet med akselerasjonen, men i høy fart på våt asfalt fant vi raskt ut at EQS ikke er bygd for banekjøring.

Utstyr

Vi har allerede vært inne på noe av utstyret, som bilen potensielt kan bli proppet med. Det som ikke kommer som standard kan raskt legges til for mer penger, slik det oftest er med premiummerkene.

Selv om vår bil koster fra over 1,1 million kroner (lillebror EQS 450 koster fra 945 000,-) kan utstyret gjøre bilen mye dyrere.

Det som er standard på EQS 580 4Matic er blant annet:

  • Luftfjæringer («Airmatic»)
  • «Active Ambient»-lys med 64 farger
  • Elektronisk justerbare seter med minne foran
  • Elektronisk justerbar rattramme og multifunksjonsratt i nappaskinn
  • Regnsensor og speilpakke
  • MBUX hyperscreen
  • Navigasjon med «augmented reality»
  • Kjøreassistentpakke og trafikkskilt-assistent
  • Parkeringspakke med 360 graders visning
  • Automatisk klima («Thermotronic»)
  • Komfortpakke («Keyless-Go»)

For å få Head-Up Display (HUD), klimaanlegg med 4 soner, Burmester surround-anlegg og panoramasoltak må du ut med 42 000 i premiumpakken. Eventuelt kan du koste på deg 71 400 kroner for Premium Plus og få «multikonturseter» med massasje foran og «Air Balance»-skinnseter i tillegg.

Egne valg for lakk og interiørtrekk kan i tillegg koste flere titusener - i ytterske konsekvens koster for eksempel lakkfargen «Obsidian Black / High-Tech silver to-tone metallic lakk» svimlende 131 250 kroner.

Det er mye enkeltutstyr - som hengerfeste - og flere rabatterte pakker som kan kombineres for å få utstyret man ønsker å sitte igjen med. Med andre ord finnes det tradisjonen tro mange muligheter for å bruke flere hundretusener ekstra hos Mercedes …

Utrolig HUD

Det som også fortjener omtale er det fantastiske head up-displayet (HUD). Mange har et elsk/hat-forhold til teknologien i frontruta, men undertegnede simpelthen elsker funksjonen - når det er gjort riktig.

Og riktig kan vi love at EQ-avdelingen til Mercedes-Benz har gjort det her. Aldri har vi sett så mye informasjon i frontruta. Samtidig er det pedagogisk og lett løst:

Her er det ikke bare fart, fartsgrense og ei enkel pil for navigasjon som er synlig. I tillegg til alt standard viser teknologien ytterligere GPS-informasjon og piler som nesten dytter deg av veien, om det er du skal ta av, samt oversikt over assistenter som filskiftholder og adaptiv cruisekontroll.

Og nei, det oppleves på ingen måte mindre trafikksikkert enn om vi måtte se ned på en skjerm i midtkonsollen.

Bagasjerommet rommer utrolige 610 liter. Legges setene ned åpenbarer det seg 1770 liter lagringsplass. Foto: Øystein B. Fossum

Direktør- eller familiebil?

Og som vi også har vært inne på: Man blir overrasket over den gode plassen inni bilen. At de som sitter i framsetene har god plass er ikke uvanlig, men de som har trukket loddet om å sitte baki har det kanskje enda mer romslig - i alle fall om det bare er to av dem.

Som i S-Klasse kan langbeinte direktører slappe av med laptopen i fanget. Samtidig er det god plass til bakovervendte barneseter, uten at det går på særlig bekostning av framsetene. Dermed er det heller ikke noe vanskelig å ta barnesetene ut og inn.

Videre åpenbarer det seg også et enormt bagasjerom på 610 liter, som kan økes til hele 1770 liter om baksetene felles ned. Selvfølgelig er disse 40/20/40-delt, slik at skiutstyr og lignende enkelt kan fraktes inni bilen.

Den skrånende baken er det som hindrer EQS fra å bli en ordentlig lastekonge. Vi forsøkte oss å laste inn to forskjellige sykler her (både dame- og herresykkel, men ikke samtidig), men da måtte vi demontere i hvert fall ett hjul, for ikke å skrape opp interiøret - eller sykkelen.

GOD PLASS: I EQS er det bedre plass til bakovervendte barneseter enn i SUV-er som Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC eller Jaguar I-Pace, uten at det går utover plassen i framsetene. Foto: Øystein B. Fossum

Rekkevidde og lading

I stadig økende grad kommer avsnittet om rekkevidde og lading lenger ned i elbiltestene. Det er fordi vi har kommet dit at rekkevidden hos de fleste har nådd et godt nok nivå - selv om den selvfølgelig fortsatt er meget viktig.

Mercedes-Benz EQS har fått mye omtale for sine mil. Vår testbil (580), med alt utstyret, har 645 WLTP-godjente kilometer, mens den rimeligere versjonen har fått påklistret hele 770 kilometer i dokumentene.

Dette blir naturligvis begrenset i vinterlig klima, men å kjøre E6 fra hovedstaden til Trondheim (50 mil) skal stort sett skal gå fint når termometeret kryper oppover mot 10 røde grader. Noen ordentlig rekkeviddetest hadde vi imidlertid ikke anledning til å foreta denne gangen.

Tekniske spesifikasjoner

- EQS 450+ EQS 580 4Matic
Drivhjul:BakhjulsdriftFirehjulsdrift
Effekt frontmotor:-135 kW/184 hk
Effekt bakre motor:245 kW/333 hk255 kW/347 hk
Samlet effekt:245 kW/333 hk385 kW/523 hk
Samlet dreiemoment:568 Nm855 Nm
Akselerasjon (0-100 km/t):6,2 sek4,3 sek
Toppfart:210 km/t210 km/t (begrenset)
Batteri:107,8 kWt107,8 kWt
Forbruk:1,47 - 1,94 kWt/mil1,67 - 2,15 kWt/mil
Rekkevidde (WLTP):770 km675 km
Rekkevidde testbil (WLTP):645 km
Maks effekt regenerering:186 kW290 kW
Ombordlader (hjemmelading):11 kW (22 kW tilbehør)11 kW (22 kW tilbehør)
Hurtiglading:200 kW200 kW
Mål (l/b/h):5216/1926/1512 mm5216/1926/1512 mm
Snudiameter m/u firehjulstyring:11,9 / 10,911,9 / 10,9
Bagasjerom:610 / 1770 liter610 / 1770 liter
Egenvekt:2405 kg2510 kg
Lasteevne:465 - 545 kg475 - 550 kg
Pris (fra)*:944 900,-1 171 900,-
Pris testbil*:1 426 788,-

Tabellforklaring: *Prisene er inkludert frakt og levering

Pris og konkurranse

Alt har som kjent sin pris. Men da kan de som er interessert trøste seg med at staten fortsatt subsidierer bilen med mangfoldige hundre tusener.

Prisen for EQS 580 4MATIC starter på 1 171 900 kroner, mens lillebror 450+ begynner på 944 900 kroner.

Konkurrenter er det lite vits å prate om her. Mercedes er først til bordet når det kommer til usedvanlig elbil-luksus i S-Klasse-segmentet.

Det finnes grunner til å velge en Tesla Model S eller Model X, en BMW i4 eller iX, en Audi e-tron 55 eller noe helt annet, men da er du rett og slett på utkikk etter noe annet.

Konklusjon - Veier opp for ulempen

Det er hevet over enhver tvil at Mercedes-Benz EQS er i en helt egen klasse når det kommer til premium luksus og komfort blant elbilene. Ikke engang på en dårlig dag greier vi å komme med mange negative tilbakemeldinger på denne bilen.

Selv om utseendet ikke treffer hundre prosent blink, vil vi si at fordelene designet faktisk gir med god margin veier opp for at den kan se litt døll ut.

Ja, så koster den fortsatt over en million. Det er mye penger, men dette er også et bedre kjøp enn om du skulle gå for sportsbil-tvillingene fra Volkswagen-konsernet, som Porsche Taycan eller Audi e-tron GT, spør du oss.

Mercedes-Benz EQS føles og oppleves nemlig som en million også - om ikke mer! Denne elbilen er rett og slett spesiell.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer