Her blir det bom

Seks nye anlegg vil kreve bilister for penger neste år. To forsvinner.

Publisert
Sist oppdatert

Ved nyttår neste år må bilistene punge ut for veibruk ved 46 bomanlegg langs norske veier. Da har seks nye kommet til i løpet av året, og to er avviklet.

Tilsammen budsjetteres det med nær fem milliarder kroner i inntekter fra bompasseringer i år. 25% av dette kommer fra bomringen i Oslo, i følge Statens vegvesen.

Les også: Slik betaler du mindre i bompenger

Her kommer nye bomanlegg

I løpet av 2009 kommer det bomanlegg på følgende strekninger:

  • RV 64 Atlanterhavstunnelen (her har det også vært forhåndsinnkreving på ferge.)
  • E18 Vestfold sør
  • Rv 519 Finnfast (her har det også vært forhåndsinnkreving på ferge.)
  • E6 Gardermoen - Moelv
  • Rv 255 Gausdal
  • Rv 17 Vegpakke Salten
Fem av disse strekningen får AutoPASS, slik at bilistene ikke trenger å stoppe. Atlanterhavstunnelen får betjent stasjon, på grunn av at de skal kreve betalt også per passasjer.

Les også: Alt om bompengesatsene

På strekningen Gardermoen - Moelv vil det bli flere bommer etterhvert som utbyggingen skrider frem.

- Det innebærer at folk vil betale etter hvor langt de kjører. Prisen blir ti kroner per passering, slik at når hele strekningen er ferdig vil det koste cirka 80 kroner hvis du passerer alle bomstasjonene, sier Robert Fjelltun Bøe i Statens vegvesen i en pressemelding.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer