Her blir det gjennomsnittsmålinger

Det kommer gjennomsnittsmålinger på mange nye strekninger i 2013.

Det er planlagt i alt 11 nye strekninger med streknings-ATK, eller automatiske gjennomsnittsmålinger, i løpet av 2013. Foto: PER ERVLAND
Det er planlagt i alt 11 nye strekninger med streknings-ATK, eller automatiske gjennomsnittsmålinger, i løpet av 2013. Foto: PER ERVLAND Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De første norske strekningene med automatiske gjennomsnittsmålinger - eller streknings-ATK som det også kalles - kom i 2009. Det startet forsøksvis med E18 i Bamle i Telemark og E6 ved Dovreskogen, og siden den gang har mange flere strekninger kommet til.

Du har vel fått med deg det nye skiltet som skal varsle strekningsmålinger?

Per i dag er det 15 strekninger som har automatiske gjennomsnittsmålinger, og flere kommer til. Nedenfor kan du se listen over hvilke nye veiområder som får gjennomsnittsmålinger i år.

Strekningsmålinger av gjennomsnittsfart var omstridt fra start, og Datatilsynet ville stoppe Vegvesenets fotopraksis i disse målingene. Personvernnemnda behandlet saken i 2011, og ga Statens vegvesen medhold. De kunne altså fortsette med praksisen å fotografere alle bilene i første målingspunkt, for deretter å slette alle bilder av biler som holder seg innenfor gjeldende fartsgrense. Se mer om hvordan systemet virker, nederst i artikkelen.

Mange tar utgangspunkt i at speedometerer viser ti prosent for mye. Det bør de ikke!

Krav til strekningene

Det stilles en rekke krav til strekningene for at de skal være aktuelle for denne typen fartsmålinger: det stilles blant annet krav til ulykkesstatistikken på stedet, samt til fartsgrensen. Det må også være hensiktsmessig å få til fartsmålinger over en lengre strekning.

Dette er også en av grunnene til at det ikke er veldig mange veier med streknings-ATK i region vest - hvor farten altså presses ned på grunn av den naturlige topografien med mye svingete vei.

– Vi har vansker med å finne strekninger som tilfredsstiller kravene, det er nok enklere å få det til i lange, slake dalfører, sier Bente Lisbeth Lyse i Statens vegvesen region vest, til DinSide.

I region vest er det kun én strekning med gjennomsnittsmålinger per i dag, det er i Byfjordtunnelen. De venter på å få opp systemet i Lærdalstunnelen, men Lyse kan ikke si når dette vil være klart, annet enn at det blir i 2013.

Som du kan se av listen nedenfor, er det region sør som vil få flest nye strekninger med gjennomsnittsmålinger. Det er imidlertid heller ikke klart når disse vil settes i drift.

– Det vil bli i løpet av året, vi håper på at mye er på plass på sensommeren eller tidlig på høsten, sier Lars Helge Rasch i Statens vegvesen region sør, til DinSide.

I nord er det planlagt tre nye strekninger med gjennomsnittsmålinger, for 2013.

– Vi jobber for tiden med planleggingen av strekningene, og noe teknisk arbeid. Vi kan per nå ikke si noe om når de kommer i drift, uttaler Lisbeth Nilsen i Statens vegvesen region nord.

Les også: Facebookgrupper advarer mot fartskontroller. Det synes ikke UP noe om ...

Må godkjennes av politiet

Etablering av nye strekninger for gjennomsnittsmåling av fart er et samarbeide mellom Statens vegvesen og politiet i det aktuelle distriktet. Alle nye strekninger må godkjennes av politiet.

– Nye strekninger kommer til fortløpende, og det er opp til regionene å bestemme hvor, sier senioringeniør Anne Beate Budalen i Vegdirektoratet til DinSide.

    Her blir det strekningsmålinger i 2013

    Region nord:
    Troms, strekningen Krokseng-Veltamoan
    Midtre Hålogaland, strekningen Skagen - Haukenes
    Midtre Hålogaland, strekningen Norvikmyra – Mølnåsen

    Region vest:
    Lærdalstunnelen

    Region sør:
    E16 nord for Hønefoss, strekningen mellom Hallingby og Ringmoen

    Region øst:
    Rv 15, øst for Lalm (fra Otta, vestover mot Lalm)
    E6, Dovrefjell
    E6, Fåvang-Elstad
    Rv 4, Eina-Bruflat
    Rv 2, sør for Kongsvinger, retning Åbogen/Sverige

    Region midt:
    E6, Stjørdal-Åsen

Strekninger med allerede etablerte gjennomsnittsmålinger

Her blir det gjennomsnittsmålinger



Kilde: Statens vegvesen

Slik virker strekningsmålinger

Foto: STATENS VEGVESEN
Foto: STATENS VEGVESEN Vis mer

Slik virker strekningsmålinger

Gjennomsnittsfarten blir målt mellom to fotobokser. Avstanden mellom de to fotoboksene deles på tiden du bruker på å kjøre fra den ene til den andre. Du vil se at det blinker rødt i boksene når du passerer. Det betyr ikke at du har kjørt for fort, bare at det er tatt bilde av kjøretøyet.

Hvis du har kjørt for fort, vil det blinke i et gult lys som er plassert 50 meter etter den andre fotoboksen. Da blir bilde og opplysninger sendt til Statens vegvesen, der det blir sjekket at det er samme kjøretøy det er tatt bilde av i begge fotoboksene. Deretter sendes saken over til politiet.

Fotoboks A tar bilde av alle kjøretøy som passerer. Samtidig lagres nøkkeldata som tidspunkt for passering, akselavstand, vekt og registreringsnummer. Det er bare nøkkeldata som sendes fotoboks B.

Fotoboks B bygger opp en liste over kjøretøy som har passert fotoboks A. Når disse kjøretøyene kommer til fotoboks B blir de gjenkjent ut fra nøkkeldata og farten blir beregnet.

Personvern:
  • Bildene som blir tatt i fotoboks A blir lagret fram til tiden for bøtelegging er passert. Bildet slettes alltid med mindre fotoboks B har gitt beskjed om at gjennomsnittsfarten har vært for høy og at bildet må lagres.

  • Bildene som blir tatt i fotoboks B blir slettet umiddelbart for alle som har kjørt lovlig på strekningen.

  • Alle bilder og data er krypterte og kan bare åpnes med riktig krypteringsnøkkel.

    Ingen har mulighet til å se bildene av kjøretøy som har kjørt i lovlig hastighet.


  • (Kilde: Statens vegvesen)





    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer